Genomför ett lek- och aktivitetsplatslyft

Onsdag 6 april 2022

Lek är avgörande för människans utveckling. Den driver både samhällen och den enskilda människan framåt genom kreativitet. För att uppmuntra till mer lek och rörelse har vi under denna mandatperiod initierat ett skolgårdslyft. Det har varit väl investerade pengar och det är en satsning vi vill permanenta.

För att uppmuntra till ännu mera lek och rörelse går vi nu till val på ett genomföra ett ambitiöst lek- och aktivitetsplatslyft. Ett rörelselyft som man så vill. Vi kallar det lek- och aktivitetsplatser för att det handlar inte bara om lekplatser för mindre barn. Det handlar också om en satsning på multisportarenor, basketkorgar, klätterväggar, utegym och annat som inbjuder till spontanidrottande för alla åldrar.

Kvisthamrabacken är en oslipad diamant som skulle kunna utnyttjas bättre. Kommunen skulle kunna ta ett större ansvar för snöläggningen och utveckla området med exempelvis sommarskidåkning på artificiellt gräs, sommarroddel och klätterpark med höghöjdsbanor.

Vi i Liberalerna tycker också att det behövs fler temalekplatser, som kan vara utflyktsmål för familjer både i och utanför Norrtälje. Bra exempel på detta finns i flera av våra grannkommuner. I Uppsala finns Pelle Svanslösparken och i Järvastaden finns Mulle Meckparken, som besöks av närmare 100 000 personer varje år. En temalekplats kan därmed vara positivt för vår kommun som turistdestination.

På våra lek- och aktivitetsplatser ska alla ha möjlighet att delta och därför måste de också anpassas efter människor med olika förutsättningar. Barn, äldre, vuxna, med eller utan funktionshinder, gravida, ska kunna ha roligt tillsammans. En viktig del i det vi kallar för lek- och aktivitetsplatslyftet är därför också att fortsätta satsningen på tillgänglighetsanpassa alla kommunala lekplatser, till exempel genom att även erbjuda rullstolsgungor.

Till sist vill vi att skolgårdarna prioriteras vid planering för ny belysning. Under vintermånaderna kommer barnen till skolan innan solen gått upp och möts av den belysning som finns där. Dessutom samlas ofta ungdomar på skolgården kvällstid, särskilt vid fritidsgårdar eller i samband med aktiviteter. Skolgården ska uppmuntra till idrott och fysisk lek i både ljus och mörker. På en väl belyst skolgård minskar risken för skadegörelse och inbrott och platsen upplevs som trevlig och trygg. Bättre belysning behövs bland annat på Edsbro skola och på Hallsta skola.

Liberalerna vill att Norrtälje kommun ska vara den allra bästa kommunen att bo i – och för det behöver vi ett lek- och aktivitetsplatslyft.

Robert Beronius (L), kommunalråd