Kraftiga tillskott till välfärden i regeringens höstbudgeten

Lördag 16 september 2023

I den kommande höstbudgeten föreslår regeringen att de generella statsbidragen förstärks med 10 miljarder kronor från och med nästa år. För Norrtälje kommun innebär det 43,7 miljoner kronor i ökade generella statsbidrag.

Härutöver får Norrtälje kommun drygt 4 miljoner kronor i i ett så kallat kunskapsbidrag. Det är pengar som skolorna kan använda för att bland annat sätta in tidiga stödinsatser, fler särskilda undervisningsgrupper och anställa fler speciallärare.

Norrtälje kommun får också 1,2 miljoner kronor i en bemanningssatsning på socialtjänsten och en halv miljon kronor som ska gå till att stärka krisberedskapen och civilt försvar.

Det blir också stora satsningar på hälso- och sjukvård. Totalt tillförs Region Stockholm 751 miljoner kronor, men hur stor del av detta som går till hälso- och sjukvården i Norrtälje återstår ännu att se. Det blir upp till Region Stockholm att besluta om hur regeringens satsning ska fördelas över länet. Vi får hoppas att det rödgröna styret i Region Stockholm inte glömmer bort Norrtälje.

För vår kommun innebär det här omkring totalt 49 miljoner extra i höjda statsbidrag.

Liberalerna kommer utifrån dessa glädjande besked från regeringen inleda en dialog med de övriga i styret om hur de extra välfärdsmiljarderna ska prioriteras och föreslår att kommunen antar en höständringsbudget. Budgeten för 2024 togs av fullmäktige i juni och den behöver nu ändras.

Liberalerna sätter alltid utbildning först och det kommer vi göra även nu. Framtiden börjar i klassrummet och därför vill vi prioritera skolan i det här tuffa läget, men vi ser också behov av stora satsningar inom vård och omsorg.