Kraftigt ökad läsförmåga i Norrtäljes skolor

Torsdag 21 juli 2022

All inlärning är beroende av elevens läsförmåga. Om en elev är en skicklig läsare har denne goda möjligheter att lyckas i samtliga skolämnen. Att elever går igenom hela skolsystemet utan att läsa tillräckligt bra innebär även att kunskaper i teoretiska ämnen, till exempel kemi eller samhällskunskap, blir sämre. Utan en god läsförmåga kan eleven inte tillgodogöra sig den läromedelstext eller det abstrakta tänkande de teoretiska ämnena kräver.

För att hålla koll på elevernas läsutveckling har därför skolorna i Norrtälje kommun sedan drygt två år tillbaka börjat följa upp elevernas läsförmåga fyra gånger per år. Detta för att kunna sätta in rätt åtgärder i rätt tid. Det är för sent att vidta åtgärder i slutet av terminen eller när eleven ska gå vidare till nästa årskurs. En annan positiv effekt av att följa upp resultat kontinuerligt är att elevernas progression synliggörs. Både lärare och elever mår bra av att se hur deras ansträngningar bär frukt.

Resultaten av arbetet med att följa upp och fokusera på eleverna läsförmåga har gett omedelbara effekter. Under de drygt två år som vi följt upp resultaten har remarkabla framsteg gjorts, vilket också föranlett ett besök av utbildningsministern.

Satsningen på ökad läsförmåga visar att det inte behöver vara komplicerat, omfattande eller dyrt att höja kunskapsresultaten. Däremot ställer det krav på systematik och engagemang. Genom att följa upp elevernas läsförmåga fyra gånger per år ser vi också tydligt vilka elever som behöver extra stöd och skolorna kan tidigt sätta in precis de resurser som behövs för att de ska komma vidare i sin läsutveckling.

Ser man ett par år framåt kommer de elever som då går på högstadiet ha betydligt bättre läsförmåga och det är min övertygelse att Norrtälje kommun inom några år kommer se betydande kunskapsförbättringar. För att satsa på läsförmåga är att satsa på framtiden. Ökad läsförmåga borgar för högre kunskapsresultat i alla ämnen och kommer leda till att fler elever går ut nian med gymnasiebehörighet.

Genom att satsa på fler vuxna i klassrummen, fler speciallärare och inte minst genom att satsa på ökad studiero och läsförmåga ser framtiden ljus ut för eleverna i vår kommun.

Robert Beronius (L), ordförande i barn- och skolnämnden

Läs mer på följande länk: