Liberalerna driver på för ökad trygghet

Torsdag 18 augusti 2022

Liberalerna går till val på att Norrtälje kommun ska vara en trygg och säker kommun – i både vardag och kris. Redan idag är vi länets tryggaste kommun, men vi nöjer oss inte med detta. Till år 2030 vill vi att Norrtälje kommun ska vara Sveriges tryggaste kommun. Det gör vi eftersom trygghet är en viktig frihetsfråga. Den som inte känner sig trygg är inte fri.

För att Norrtälje kommun ska bli Sveriges tryggaste kommun har vi under denna mandatperiod vidtagit flera åtgärder. Vi har nu fler ordningsvakter på fler platser under fler av dygnets timmar. Vi har fördubblat antalet fältare. Vi har utökat kamerabevakningen på busstationer och pendlarparkeringar. Vi har infört nattidrott för att erbjuda aktiviteter till ungdomar på helgkvällar och vi har infört nattvandring som innebär att föreningar kan få bidrag när vuxna promenerar på platser där ungdomar vistas kvälls- och nattetid.

Från och med i år kan föreningar och organisationer som vill bidra till att göra vår kommun tryggare även söka pengar från en nyinrättad trygghetsfond. Fonden delar ut upp till en miljon kronor per år. Ytterligare ett exempel på åtgärder som vidtagits för att öka tryggheten i vår kommun är att vi har antagit en klotterpolicy som innebär att allt klotter ska tas bort inom 48 timmar.

Allt detta är satsningar som vi vill fortsätta göra, men vi vill göra mer. För att Norrtälje kommun ska bli ännu tryggare vill bland annat därför också:

1       Rusta upp kommunens alla gång- och cykeltunnlar så att de både är och upplevs som trygga och säkra.
2       Genomföra besök av narkotikahundar på Rodengymnasiet och grundskolorna.
3       Ge samtliga nämnder och förvaltningar som arbetar med barn och unga i uppdrag att arbeta brottsförebyggande.
4       Stärka samarbetet mellan socialtjänst och skola för att snabbare hitta unga i riskzonen för att dras in i kriminalitet.
5       I samarbete med fristående organisationer starta ett boende där kommunens hemlösa kan söka tillfällig nattlogi.
6       Inrätta fler utslussningslägenheter för våldsutsatta kvinnor.
7       Säkerställa att kommunen i större utsträckning samverkar med Polisen i det brottspreventiva arbetet, till exempel genom att låta Polisen vara delaktig i framtagandet av detaljplaner.
8       Ta fram en strategi mot nätmobbning och näthat med Nässjö kommun som förebild.
9       Genomföra en inventering av ödehusen i kommunen och utifrån de goda exempel som finns från andra kommuner. Ödehus är en outnyttjad resurs och riskerar som sådana också att leda till minskad trygghet i kommunen.

Sist men inte minst – grunden i det brottsförebyggande arbetet är en bra skola där alla elever klarar målen. En fungerande skola är den bästa socialpolitiken, den bästa integrationspolitiken, den bästa rättspolitiken och den bästa förebyggande åtgärden mot brott. Det är därför vi sätter skolan först.

Vi kommer inte nöja oss förrän Norrtälje kommun är Sveriges tryggaste kommun.

Robert Beronius (L), kommunalråd