Möt Åke som bland annat hjälper till med språkstärkande lekar och aktiviteter på några av kommunens förskolor i Norrtälje!

Torsdag 9 november 2023

I förskoleverksamheten ute i Vigelsjö har man startat projektet “4 tassar i förskolan”. Med hjälp av fyrbente Åke hoppas man utveckla både verksamheten och barnen. Initiativet kommer från biträdande rektor Liisa Bernadt, som även är Åkes matte.

– Det var en förälder som ställde frågan om vi inte arbetar med hund för att exempelvis stötta barn som känner sig otrygga eller mår dåligt. Då tänkte jag att det är klart vi vill göra det, säger Liisa Bernadt.

Social tjänstehund

Att hunden kan assistera människor med bland annat ångest, diabetes, epilepsi och synnedsättningar som assistanshund är etablerat i Sverige sedan länge. En annan gren för hundar som arbetar i samhället är social tjänstehund, där hunden tillsammans med sin hundförare utbildar sig för att arbeta med hundunderstödd aktivitet i skola, vård och omsorg.

Inom förskolan kan en social tjänstehund exempelvis anlitas för att arbeta gruppstärkande, stärka självkänslan, utveckla kommunikativa förmågor och minska stress.