Nu utökar vi antalet resursklasser kraftigt

Tisdag 28 maj 2019

Det är lätt att tycka att alla barn ska gå i samma klass oavsett behov och att det är skolans ansvar att anpassa undervisningen så att den fungerar lika bra för alla. I praktiken har det visat sig fungera mindre bra. Det kan många förtvivlade föräldrar, lärare och utslagna barn intyga. För alla barn är inte likadana – barn är olika.

Alltför många skolpolitiker lever tyvärr kvar i tron att klasslärarna ska kunna hantera alla barn, oavsett förutsättningar, i ett och samma klassrum. Inkludering har kommit att förväxlas med integrering och inkludering har i praktiken kommit att innebära exkludering. Elever har inte alls fått det stöd de behöver.

Rektorer i våra skolor och föräldrar signalerar tydligt behovet av utökade möjligheter att söka plats i en resursklass för att garantera alla elevers rätt till likvärdig utbildning. Fördelarna med resursklasser är många. Undervisningen kan anpassas tydligare efter barnens individuella behov. Lärarna har utbildning och erfarenhet av barn med särskilda behov och resurserna är större per barn. Ytterligare en fördel är att barn träffar andra barn med liknande förutsättningar, vilket främjar den sociala förmågan och skapar trygghet.

Men det finns fler fördelar än så. Barn som hamnar snett redan i skolåldern riskerar kostsamma, omfattande insatser längre fram. De barn som av olika skäl inte kan tillgodogöra sig undervisningen i skolan riskerar att utveckla självskadebeteende i form av missbruk, kriminalitet, fysiskt våld mot andra, eller kan hamna i ett långvarigt utanförskap med arbetslöshet och psykisk ohälsa.

Vi har därför allt att vinna på att ge fler elever möjlighet att gå i resursklass och få en möjlighet att inkluderas på riktigt. Det är därför vi nu utökar antalet platser i resursklasser kraftigt, från två kommunövergripande klasser till fyra klasser. Tidigare har det också saknats resursklasser i årskurs 7-9. Nu startat vi upp en resursklass för dessa elever på Långsjöskolan och tanken är att utöka med ytterligare en resursklass i årskurs 7-9 i Norrtälje lite längre fram. Vi vet att behovet finns och det beslut vi nu tagit ska ses som ett första steg mot fler resursklasser.

Mitt mål som ordförande i barn- och skolnämnden är att Norrtälje kommun ska vara en kunskapskommun med en skola där alla barn får möjlighet att lyckas i skolan. Införandet av fler resursklasser är ett viktigt steg för att nå dit. Det är en viktig liberal fråga, för det är i skolan som alla barn, oavsett förutsättningar, ska få med sig den kunskap de behöver för att uppfylla sina drömmar.

Robert Beronius (L), kommunalråd och ordförande i barn- och skolnämnden