Äldreomsorg

Självklart ska du även när du blir äldre ha frihet att bestämma över dig själv. Därför tycker vi att äldre ska få välja mer själva när det gäller till exempel boende, mat och hemtjänst. Vi vill också att anhöriga som vårdar äldre ska få bättre stöd.

1. Införa både biståndsbedömda och icke biståndsbedömda trygghetsboenden. Äldreboenden är idag förbehållna personer som behöver mycket vård och omsorg och som behöver personal i sin omedelbara närhet, dygnet runt. Därför behövs så kallade trygghetsboenden, som överbryggar steget mellan hemtjänst och äldreboende. Ett boende för äldre som är för friska för att bo på ett äldreboende, men som vill ha mer trygghet och social samvaro än vad de kan få i sitt nuvarande hem. Fler trygghetsboenden behövs för att ingen ska behöva vara ofrivilligt ensam.
  2. Införa en mer flexibel hemtjänst som anpassas efter dig, där du som kund själv ska kunna bestämma över hur en del av den beviljande tiden ska användas.
  3. Införa eget hemtjänstteam till varje omsorgstagare. Det är när samma person knackar på dörren varje dag som omsorgstagare och omsorgspersonal kan bygga en relation och känna en ömsesidig trygghet. Därför vill vi införa ett eget hemtjänstteam och minska antalet personer kring varje omsorgstagare. Idag möter en omsorgstagare i Norrtälje i snitt 14 olika personer under en tvåveckorsperiod. Målet är att antalet olika personer omsorgstagare ska träffa ska halveras till ett snitt om åtta.
  4. Införa en fast omsorgskontakt inom hemtjänsten. Med en fast omsorgskontakt i hemtjänsten kan stödet och hjälpen bättre anpassas till den äldres behov och önskemål. Samordningsvinster kan uppnås då den fasta omsorgskontakten utgör en viktig informationskälla till anhöriga, närstående, arbetslaget och andra professioner inom vården och omsorgen. En tydlig fördel är också minskad oro hos anhöriga då de har en tydlig ”väg in” i hemtjänsten.
  5. Alla som bor på äldreboenden ska få flera maträtter att välja på. God och välsmakande mat är avgörande för livskvaliteten och äldre ska, precis som alla andra, kunna bestämma vad de ska äta.
  6. Ordna med äldreboenden där man kan få ha husdjur. Husdjur ger värme och trygghet.
  7. Varje äldreboende ska erbjuda en fast läkarkontakt.
  8. Ge alla som fyllt 85 år rätt till plats på ett äldreboende. Samhället måste kunna tillgodose behoven hos årsrika som behöver tillgång till vård och omsorg dygnet runt.
  9. Utveckla ett seniorcentrum med en samordnare som kan hjälpa och stötta föreningar att nå ut med information och som kan samordna alla aktiviteter och bedriva gemensam marknadsföring. Tanken är att det ska fungera som ”Mitt lov”, men också att tillhandahålla en central verksamhetslokal som heter ”Seniorcenter”.