Bergshamra

i möjligheternas Bergshamra

I Bergshamra vill vi göra följande specifika satsningar.

1. Verka för att inrätta en ny busslinje mellan Norrtälje – Bergshamra – Brottby. Bergshamra är ett attraktivt område att bosätta i och inflyttningen har varit stark det senaste decenniet. Bergshamra ligger geografiskt bra till för att arbeta i Stockholmsområdet, men det saknas idag förbindelser med kollektivtrafik som förhindrar Bergshamra från att utvecklas. En ny linje mellan Bergshamra och Brottby har potential att förkorta restiden till Stockholm med 30 minuter.
  2. Verka för tätare bussturer och utökad kvälls- och nattrafik på busslinje 620.
  3. Cykelväg mellan Lundbyvallen och Svensbodakorset (Riala/Bergshamra).
  4. Verka för en cykelvägs längsmed väg 276 mellan Bergshamra och Norrtälje
  5. Vi behöver även sammanhängande cykelväg nät i Bergshamra och mellan Asplundsvägen och Svensbodakorset i Bergshamra behöver också belysning anläggas.
  6. Verka för anläggning av fler båtramper.
  7. Erbjuda fler möjligheter för spontanidrott, till exempel genom att verka för flera utegym (exempelvis vid Länna skola).
  8. Vid renovering och utbyggnad av förskolor prioritera Länna förskola.
  9. Ta fram en ny fördjupad översiktsplan för Bergshamra.
  10. Verka för att Roslagsleden mellan Hammarby och Penningby samt Överby och Lönsvik inte går längs med vägkanten till väg 276.