Besöksnäring och turism

I Norrtälje kommun, en stor del av Roslagen, finns med dess natur och kultur goda förutsättningar för en utvecklad besöksnäring. Kommunen ska arbeta aktivt för att antalet besökare till kommunen ökar och att de stannar längre.

1. Medverka till att det finns hotell och konferenslokaler av hög klass i Norrtälje.
  2. Arbeta mer aktivt med att utveckla turismnäringen och upprätta konkreta handlingsplaner utifrån Destinationsstrategi Roslagen 2030.
  3. Permanenta Norra båtlinjen mellan Norrtälje hamn och Arholma.
  4. Öka antalet ställplatser för husbilar på attraktiva platser.
  5. Verka för att Trafikverket upprättar rastplatser, vid till exempel Norrtäljes södra infart och i närheten av Älmsta. Rastplatserna ska erbjuda möjlighet till latrintömning.
  6. Verka för fler parkeringsmöjligheter för turistbussar (i stadsnära lägen).
  7. Latrintömningsstationer för fritidsbåtar ska finnas lättillgängliga i vår skärgård och fungera.
  8. Angöringspunkter i form av busshållplatser och gästhamnar ska vara välkomnande.
  9. Ge fler möjlighet att ta del av skärgårdens naturupplevelser genom en uppmärkt kanot-/ kajakled genom skärgården med möjlighet till övernattning i stil med lederna i fjällen.
  10. Profilera Norrtälje kommun som en idrottskommun. Idrottsturism är något som lyfter föreningslivet och dess medlemmar, sätter Norrtälje kommun på idrottskartan samt ger en ekonomisk injektion till det lokala näringslivet. Med Norrtälje kommuns läge och engagerade föreningsliv ska det gå att stärka Norrtälje som en kommun för idrottsturism. Därför vill vi att kommunen tar fram ett program för idrottsturism, på samma sätt som skett ibland annat Kalmar och Landskrona.
  11. Verka för att Region Stockholm tillsammans med SL, Waxholmsbolaget, Visit Roslagen och till exempel Skärgårdsstiftelsen och företagare i skärgården ser över hur samarbetet med såväl svenska som internationella resebyråer kan förbättras för att främja turistbesök. Norrtälje kommuns skärgård och landsbygd är viktiga turistmål, och vi vill att fler turister lätt och smidigt ska kunna ta sig ut och besöka dessa under hela året. Det skulle förbättra förutsättningarna för permanentboende, näringsidkare och småföretagare och bidra till att skapa en mer livskraftig skärgård.
  12. Förbättra skyltningen av besöksmål, öka tillgängligheten genom att informera på olika språk och förbättra marknadsföringen genom att stärka varumärkena Roslagen och Norrtälje kommun.
  13. Verka för att Sverige ansöker till UNESCO om världsarvsstatus för delar av ytterskärgården. Det skulle inte bara skydda en viktig och unik naturmiljö, utan också stärka skärgården som besöksdestination, på den globala turistkartan