Bibliotek och kultur

i möjligheternas Norrtälje kommun

Kulturens betydelse för att vidga rummet för tanken, reflektionen och fantasin kan inte underskattas. Kulturen är i vid mening innehållet i det liv vi lever och ger möjligheter till det “innanförskap” och de möten som människor behöver. Kulturens ekonomiska och samhälleliga betydelse måste få ett större erkännande i Norrtälje kommun och kulturpolitiken ska värna kulturens eget värde gentemot rena nyttoändamål. Kulturen spelar en avgörande roll i byggandet av det framtida goda samhället.

Liberalerna vill:

1. Utveckla verksamheten vid kulturskolorna – som ska ha ett brett kursutbud av exempelvis dans, teater och dataspelsutveckling/design och erbjuda verksamhet till barn redan från förskoleklass.
  2. Rusta upp kulturskolans lokaler och anpassa dem för att motsvara dagens behov för kulturskola.
  3. Synliggöra kulturen i vardagen, i synnerhet för barn och ungdomar. Det är därför särskilt viktigt att prioritera konstutsmyckning av skolor och skolgårdar, liksom det är viktigt att fortsätta arbetet med ”Skapande skola” inom förskolan och grundskolan. Genom mötet med professionella konstnärer och kulturaktörer får barnen nya sätt att uttrycka sig på. Konst och kultur vidgar barnens perspektiv och ger förståelse för världen de lever i.
  4. Utöka biblioteksservicen, men också skapa förståelse för att ett bibliotek är mer än bara böcker. Vi ser gärna fler ”meröppna” bibliotek, men vi prioriterar bättre öppettider med närvarande personal. Vi tror också att den mobila biblioteksverksamheten (biblioteksbussen) är en väl fungerade verksamhet som kan utvecklas för att nå alla medborgare som inte bor nära ett bibliotek.
  5. Utöka samverkan mellan folkbiblioteken och skolbiblioteken. Folkbibliotek och skolbibliotek är två biblioteksformer vars ansvarsområden till viss del överlappar varandra. Vi ser därför att det finns stora möjligheter till samverkan mellan dessa två biblioteksformer.
  6. Anpassa stadsbibliotekets lokaler så att de möter kommande behov. Ett nytt stadsbibliotek bör uppföras i samband med framtida exploatering och utveckling av området kring busstationen i Norrtälje, för att underlätta för de som reser med buss att besöka stadsbiblioteket.
  7. Skapa ett ”all-aktivitetshus”, som förutom bibliotek skulle kunna kompletteras med en större scen såväl som mindre scener. Behöver du repa en teaterföreställning, träna dans eller öva körsång för att sedan kunna göra ett uppspel, show eller konsert? Det är några exempel på vad man skulle kunna göra i ett all-aktivitetshus. Ett all-aktivitetshus skulle även kunna inrymma en fritidsgård, kulturhus och plats för produktion av konst.
  8. Demokratisera den publika estetiska gestaltningen. När offentlig konst ska uppföras bör det i hög utsträckning vara invånarna som får avgöra vad som ska synas, och inte enskilda tjänstemän. Till exempel skulle ”Konst i ån” kunna ha mer inslag av att invånarna får rösta fram verken.
  9. Att kommunen på olika sätt – genom lokaler, bidrag och administrativt stöd – stödjer de många enskilda kulturutövare som utgör ryggraden i kommunens omfattande kulturliv.
  10. Synliggöra Sveriges fem nationella minoriteter – sverigefinnar, samer, romer, judar och tornedalingar – samt deras språk och kultur som utgör en del av vårt lands gemensamma kulturarv.
  11. Synliggöra natur- och kulturvärden tillsammans med markägare och privata aktörer. Ett exempel är den publikationsserie för 22 av kommunens riksintressen för kulturminnesvård som har tagits fram. Norrtälje Naturcentrum bör få stöd för att digitalisera och tillgängliggöra ”Värt att se i Roslagens Natur”. I ingen annan kommun i länet finns så många naturreservat som i Norrtälje kommun.
  12. Att Norrtälje konsthall fortsätter arbeta efter högt ställda kvalitetsmål och gärna framstår som en intressant konsthall även på nationell nivå. Vi vill också att konsthallens lokaler ska kunna nyttjas för ”Julsalongen” varje år.
  13. Värna om Torsten Nordströms museum och värna om ett gott samarbete med mellan kommunen och Nordströmska stiftelsen.
  14. Att Roslagsmuseet/Gevärsfaktoriet ska vara öppet och erbjuda aktiviteter som skapar en levande verksamhet, som gör att det är finns anledning att återkomma till museet. Till exempel genom att erbjuda utställningar likande de som man erbjuder på Fotografiska museét, som har en museal utställning där föremålen ofta byts ut.
  15. Uppföra ett nytt föremålsmagasin (för att ersätta de inhyra lokalerna ibland annat Långgarn), i kombination med stadsarkiv. Detta skulle förslagsvis kunna uppföras mellan Kyrkogårdsgatan och Västra vägen i Norrtälje.

Är ovanstående viktigt för dig? Bli medlem i vår kommunförening och hjälp till att skapa den förändring som krävs. Att vi har kunnat leverera beror på att vi har duktiga medlemmar. SMS:a Nicklas Salmin på 070 671 84 01 för mer information.