Civilsamhället, sjukvård, omsorg och skola i landsbygd och skärgård

Civilsamhället spelar en viktig roll i skärgården och på landsbygden. Civilsamhällets roll i allmänhet och i skärgården och på landsbygden i synnerhet behöver dock stärkas och lyftas, för att dess fulla potential ska kunna användas. Ett starkare civilsamhälle stärker valfriheten även i skärgården.

1. Införa flexibla personal- och avtalslösningar, där privatpersoner utför exempelvis transport- och omsorgstjänster på uppdrag av det offentliga. Modellen för färdtjänsten på Ornö, ”Ornömodellen”, kan lyftas fram som ett bra exempel.
  2. Utreda införandet av en landsbygds- och skärgårdsnämnd, som ska stimulera utvecklingen på landsbygden i sina närområden, vara remissinstans i de frågor som rör landsbygden i Norrtälje kommun och som ska fördela ekonomiska medel till lokal utveckling (såsom bidrag till samlingslokalhållande föreningar, lokal utvecklingspeng och anläggningsbidrag för gång- och cykelvägar på landsbygden).
  3. Samordna och initiera nätverk och mötes- och utvecklingsarenor, internt och externt.
  4. Verka för en att Region Stockholm inför en läkarbåt, likt läkarbåten från Djurö vårdcentral, där flera professioner samordnar sina besök. Att hälso- och sjukvården och omsorgen fungerar är en avgörande trygghetsfaktor för de som bor och verkar i skärgården, men också för de många fritidsboende och besökarna särskilt under sommaren.
  5. Verka för en väl fungerande ambulanshelikopterverksamhet som utgår från Norrtälje sjukhus.
  6. En bra skola är grunden för att barnfamiljer ska kunna bo och verka året runt i skärgården. Många skolor brottas med ett litet elevunderlag och föräldrar med att få ihop skoltransporterna och det egna arbetslivet. Skolskjuts eller rätt till ersättning för egenskjuts ska därför gälla för både skola och fritids.
  7. Sätta ett tak för hur långa skolskjutsar får vara. Långa res- och väntetider ska om möjligt undvikas. Totala väntetiden under en skoldag bör inte överstiga 60 minuter och restiden per resa bör inte överstiga 60 minuter. Elever med lång resväg bör inte ha lång väntetid. För elever i årskurs F-3 bör restiden per resa inte överstiga 30 minuter.
  8. Verka för fler gång- och cykelvägar. Gång- och cykelvägar inom en radie av tre kilometer runt alla skolor ska prioriteras.