Demokrati – låt fler forma framtiden

i möjligheternas Norrtälje

Sverige är idag en av världens mest stabila demokratier, men demokratins arbetssätt måste hela tiden utvecklas. Vi vill att Norrtälje kommun ska vara Sveriges mest demokratiska kommun och vi vill låta fler forma framtiden.

1. Utveckla hanteringen av e-förslag och erbjuda snabbare handläggning och bättre återkoppling till förslagsställaren.
  2. Erbjuda rådgivande digitala omröstningar, till exempel vid förslag om konstutsmyckning av offentliga platser.
  3. Förbättra kommunens hemsida.
  4. Förbättra kommunens livesändningar från politiska möten och verka för ett intresseskapande format.
  5. Uppmärksamma demokratidagen i hela kommunen, till exempel genom att uppmärksamma genomförda e-förslag.
  6. Att kommunen förmedlar kunskap om den kommunala organisationen och den politiska beslutsstrukturen i syfte att höja intresset för lokaldemokratin.
  7. Verka för att fler elever på högstadiet och gymnasiet får tillgång till prao- och praktikplatser på kommunhuset i syfte att sprida förståelse för vad kommunens uppdrag i praktiken innebär.
  8. Att det erbjuds tematiserade debattkvällar och fler medborgardialoger, i hela kommunen.
  9. Nämndsammanträden bör i större utsträckning äga rum på fler platser i kommunen.
  10. Att fler nämndsammanträden sker inför öppna dörrar.
  11. Utreda införandet av en landsbygds- och skärgårdsnämnd, som ska stimulera utvecklingen på landsbygden i sina närområden, vara remissinstans i de frågor som rör landsbygden i Norrtälje kommun och som ska fördela ekonomiska medel till lokal utveckling (såsom bidrag till samlingslokalhållande föreningar, lokal utvecklingspeng och anläggningsbidrag för gång- och cykelvägar på landsbygden).
  12. Norrtälje kommun ska ha en öppen informationsbank med utbildningspaket för förtroendevalda som syftar till att stärka deras förståelse för det lokalpolitiska sammanhanget. Att som idag lägga det ansvaret på enskilda partier är enbart till gagn för de större partierna.
  13. Erbjuda digitala deltagande för ledamöter i nämnderna.
  14. Närheten till kommunal service är viktig för att komma över hindret att söka kontakt med kommunen i olika frågor. Medborgarkontor är ett sätt att öka demokratin genom att underlätta alla kommuninvånares kontakt med kommunen.