En sund och hållbar ekonomi

för möjligheternas Norrtälje kommun

Grunden för all privat och offentlig verksamhet är en stabil och långsiktigt sund ekonomi. Liberalerna ser ordning och reda i ekonomin som en självklarhet för hög och långsiktigt hållbar kvalitet i skolan, vården och omsorgen. Satsningar som görs ska syfta till kvalitetshöjningar och ge maximal effekt för varje satsad skattekrona. För att invånarna ska få så stor frihet över sina liv och sin ekonomi som möjligt är det viktigt med en avvägd skattenivå.

1. Säkerställa en kommunal ekonomi i balans som når årliga överskott på minst två procent över tid.
  2. Bättre nyttja de statsbidrag, EU-bidrag och andra externa delfinansieringsmöjligheter som finns. Detta kan ske genom att tillsätta en finansieringslots. En budgetpost för delfinansiering ska skapas.
  3. Sänka skatten när utrymme finns – utan att tumma på kvalitetskraven. Skatten bör sänkas när den ekonomiska utvecklingen i kommunen är positiv, exempelvis tack vare ökad inflyttning och fler skattebetalare, men inte på bekostnad av kvaliteten på den kommunala servicen.
  4. Använda skattebetalarnas pengar effektivt. Vi vill se en effektiv kommunal verksamhet som inte tummar på kvaliteten.
  5. Att alla kommunala investeringar finansieras ansvarsfullt.
  6. Verka för en korruptionsfri kommun. Att arbeta i det allmännas tjänst och med verksamhet som finansieras av skattepengar ställer höga krav på etik och moral. Politiker och tjänstemän ska utbildas i de regler som finns för att skydda visselblåsare och för att motverka jäv och (vänskaps)korruption.