Företagarnas behov av gott bemötande och bra service

Kommunens service och myndighetsutövning ska utgå från företagarnas behov. Det ska vara enkelt att driva företag i Norrtälje kommun, vilket förutsätter effektiva processer, men även engagemang och en vilja att förstå företagaren.

1. Effektivisera myndighetsutövningen. För ett företag kan det vara förödande om ett bygglovsärende eller ett serveringstillstånd drar ut på tiden.
  2. Arbeta systematiskt med att förenkla kommunens processer ur ett näringslivsperspektiv.
  3. Fortsätta införa tjänstegarantier inom områden som rör den kommunala myndighetsutövningen mot enskilda och företag. Kommunen ska kunna garantera en maximal handläggningstid. Kan inte garantitiden hållas ska den aktuella avgiften successivt reduceras.
  4. Tillsätta en finansieringslots för att stötta idéer och initiativ och bistå med vilka möjligheter som finns kring olika bidragsmöjligheter; lokal utvecklingspeng, skärgårdsmedel, medel från Länsstyrelsen, Leader, andra EU-finansierade program etcetera.
  5. Genomföra en total genomlysning av kommunens taxor och avgifter. Kommunens avgifter gentemot de lokala företagen ska vara de mest prisvärda i Sverige.
  6. Öka transparensen och kommunicera hur och varför avgifter tas ut. Det är viktigt att säkerställa att avgifter enbart tas ut för faktiska kostnader i samband med olika tillstånd eller tillsynsbesök. Avgift ska endast tas ut när tillsyn faktiskt utförts.
  7. Göra det lätt att göra rätt. Företagare som vill bygga nytt ska erbjudas hjälp att göra rätt, inte bara få en inspektion efteråt.
  8. Löpande möjliggöra för kontaktcenter att kunna ge snabba svar. Vi vill skapa enkla kontaktvägar mellan den kommunala tjänstepersonen och företagaren.
  9. Arbeta aktivt med attityder till och förståelse för företag och företagande hos politiker och tjänstemän, till exempel genom regelbundna företagsbesök. Även de tjänstemän som inte direkt arbetar med service till företagen behöver inse att deras agerande också påverkar företagsklimatet. Alla nyanställda ska ges en introduktionsutbildning med genomgång om varför företagsklimatet är viktigt för kommunen.
  10. Förbättra informationen till företagen. Det händer mycket i en kommun som är till fördel för företagen, men som de ibland inte får veta eftersom kommunen inte informerar om det. Det är viktigt att sprida informationen till företag. Om det stannar i kommunhuset går stora delar av den positiva effekten förlorad.
  11. Verka för ökad dialog mellan företag och kommunens beslutsfattare. Dialog utgör grunden för kommunens näringslivsarbete och syftar till att bygga relationer och att skapa ömsesidigt förtroende mellan företagen och kommunen. Ömsesidigt förtroende och förståelse är särskilt viktigt i kontakterna mellan företagare och de myndighetsutövande enheterna inom kommunen.
  12. Tillsammans med Polisen arbeta för att beivra brott mot företagare. Norrtälje kommun ska vara Sveriges tryggaste kommun för företagare. Brottslighet och otrygghet hämmar företagens tillväxt- och utvecklingsmöjligheter.