Fritidsgårdar, lovaktiviteter, seniorcenter och all-aktivitetshus

i möjligheternas Norrtälje kommun

Fritid och idrott är en viktig del av samhället som stärker livskvaliteten, ger trygghet och skapar gemenskap. I Liberalernas Norrtälje kommun finns det aktiviteter för alla oavsett ålder, kön, intresseinriktning eller funktionsnedsättning.

Liberalerna vill:

1. Skapa ett ”all-aktivitetshus”, som förutom bibliotek skulle kunna kompletteras med en större scen såväl som mindre scener. Behöver du repa en teaterföreställning, träna dans eller öva körsång för att sedan kunna göra ett uppspel, show eller konsert? Det är några exempel på vad man skulle kunna göra i ett all-aktivitetshus.  Ett all-aktivitetshus skulle även kunna inrymma en fritidsgård.
  2. Anordna gratis aktiviteter på skolloven. Satsningarna på ”Mitt lov” ska fortsätta.
  3. Erbjuda bättre öppettider på fritidsgårdarna. Fritidsgårdarna bör även ha öppet på till exempel helgdagar under jullovet. Vi ser även behov av fler fritidsgårdar.
  4. Rusta upp Brännäsgården och anpassa lokalerna för att motsvara dagens behov för fritidshemsverksamhet.
  5. Utveckla ett seniorcentrum med en samordnare som kan hjälpa och stötta föreningar att nå ut med information och som kan samordna alla aktiviteter och bedriva gemensam marknadsföring. Tanken är att det ska fungera som ”Mitt lov”, men också att tillhandahålla en central verksamhetslokal som heter ”Seniorcenter”.
  6. Införa ett mer rättvist bidragssystem som utjämnar skillnaderna mellan Folkets Hus-föreningarna respektive lokalhållande idrottsföreningar och bygdegårdar.
  7. Utveckla samarbetet med Idrott Utan Gränser (IUG) för att erbjuda lovaktiviteter, fritidsaktiviteter efter skoltid och för att väcka intresse för föreningsledda aktiviteter. Barn och unga behöver bli sedda och bekräftade genom goda förebilder och meningsfulla aktiviteter för att ges förutsättningar att se möjligheter för framtiden.

Är ovanstående viktigt för dig? Bli medlem i vår kommunförening och hjälp till att skapa den förändring som krävs. Att vi har kunnat leverera beror på att vi har duktiga medlemmar. SMS:a Nicklas Salmin på 070 671 84 01 för mer information.