Gator, parker och parkering

Frågan om samhällsbyggnad handlar inte bara om arkitektur, det handlar också om bostäder, trygghet, kultur, naturupplevelser, fritid och inte minst om levande landsbygd och levande stadskärnor. I dragkampen om framtidens invånare och företag med andra kommuner vill vi att kommunen ska växa och utvecklas med stil, varsamhet och kärlek. Det är därför Liberalerna sett till att kommunen idag har en stadsarkitekt och ett landsbygdsprogram, men mer behöver göras.

1. Ersätta flera trafikkorsningar med cirkulationsplatser (rondeller) för att skapa ett smidigare trafikflöde.
  2. Verka för halkfria gator och god snöröjning. Gång- och cykelvägar behöver prioriteras högre vid snöröjningen.
  3. Handikappanpassa trafikövergångar och i största möjliga mån fasa ner höga kantstenar. Vid anläggning av kullerstenar ska särskilda tillgänglighetsaspekter beaktas.
  4. Öka incitamenten för att korta ner tiden som en väg av avstängd för till exempel ledningsdragningar genom att debitera en högre avgift/dygn som en väg är avstängd. Idag tas en avgift ut först efter två veckor och avgiften uppgår endast till 100 kr/dygn, vilket inte ger tillräckligt med incitament för att korta ner tiden som en väg är avstängd. Skyltningen måste dessutom bli bättre om varför och hur länge en väg är avstängd.
  5. Verka för en generell hastighetsgräns inom tätbebyggt område till 40 km/tim på kommunens vägnät. Vid skolor och där 30 km/tim är motiverat ska också hastigheten säkerställas i den fysiska utformningen.
  6. Verka för upprustning av det statliga vägnätet i kommunen, inte minst väg 276.
  7. Höja kvoten på 0,4 parkeringsplatser per bostadslägenhet. Idag ligger Norrtälje kommun bland de lägsta i landet och det är inte rimligt i en pendlande kommun.
  8. Fler stadsnära pendlarparkeringar behövs tillsammans med en fortsatt utbyggnad av parkeringar och pendlarparkeringar vid kollektivtrafiknoder och replipunkter.
  9. Minsta fria parkeringstid på de större parkeringsplatserna ska vara två timmar. På så vis bidrar vi till levande stadskärnor.
  10. Verka för fler el-laddstolpar. Åtgärder vid kollektivtrafiknoder såsom pendlarparkeringsplatser och replipunkter ska särskilt beaktas.
  11. Rusta upp kommunens alla gång- och cykeltunnlar. Målet är att alla tunnlar ska bidra till en tryggare miljö och ge gående något fint att titta på. Ett exempel på en gångtunnel som redan har rustats upp är gångtunneln vid Sportcentrum i Norrtälje, med gestaltningar av figurer som utövar olika sporter. Ett annat exempel gångtunneln vid badhuset i Rimbo som gestaltar ett tåg.
  12. Verka för fler parkbänkar i anslutning till backar eller större stigningar.
  13. Vid planering av nya bostadsområden ska utrymmen avsättas för trottoarer om det inte finns separata gång- och cykelvägar.
  14. Verka för 3-30-300-regeln tillämpas som norm vi stadsplanering. Regeln innebär att alla ska kunna se minst 3 träd från sitt hem, sin skola och sin arbetsplats. 30 avser hur stor krontäckningsgrad ett stadskvarter minst bör ha. Måttet krontäckningsgrad talar om hur stor del av en yta som skuggas av trädkronor. Måttet har visat sig vara ett användbart redskap för att räkna ut värdet av de ekosystemtjänster som träd bidrar med. 300 avser det längsta avstånd invånarna bör ha till ett grönområde.
  15. Gång- och cykelvägar inom en radie av minst fyra km runt alla skolor ska prioriteras, för att de barn som därför inte har rätt till skolskjuts ska kunna ta sig till och från skolan på ett säkert sätt. För att uppnå detta behöver det nuvarande gång- och cykelprogrammet revideras.
  16. Fortsätta kämpa för att Norrtälje kommun ska vara en trygg och säker kommun att cykla i. Vi vill verka för såväl ideella som kommunala lösningar för att bygga gång- och cykelvägar längs de mest trafikerade vägarna. Några av de sträckor vi anser att det behövs gång- och cykelvägar på är:
  • Mellan Roslagsbro (Utlunda) och Norrtälje
  • Mellan Svanberga och Norrtälje
  • Mellan Frötuna skola och Björnö
  • Mellan Bergshamra och Norrtälje
  • Mellan Görla/Mellingeholm och Norrtälje
  • Mellan Rådmansö skola och Södersvik
  • Mellan färjeläget i Köpmanholm och Blidö IP
  • Mellan Lundbyvallen och Svensbodakorset (Riala/Bergshamra)
  • Mellan Skärsta och Sättra (Hallstavik)
  • Mellan Hallstavik och Herräng
  • Mellan Rimbo och , från Rimbo upp mot Edsbro (gamla banvallarna)

Vi behöver även sammanhängande cykelväg nät i Norrtälje, Rimbo, Hallstavik, Bergshamra, Grisslehamn och Älmsta. På vissa sträckor (såsom mellan Asplundsvägen och Svensbodakorset i Bergshamra) behöver även belysning anläggas.