Idrottsföreningar, sporthallar och motionsspår

Fritid och idrott är en viktig del av samhället som stärker livskvaliteten, ger trygghet och skapar gemenskap. I Liberalernas Norrtälje kommun finns det aktiviteter för alla oavsett ålder, kön, intresseinriktning eller funktionsnedsättning.

1. Verksamhetsbidraget (det lokala aktivitetsstödet) till barn- och ungdomsföreningar som bedriver idrottsverksamhet har ska höjas. I hela Sverige sjunker tyvärr föreningsengagemanget. Vi anser att det är viktigt att kommunen främjar barns och ungas föreningsengagemang genom höjda aktivitetsbidrag. Eftersom engagemanget är lägre hos äldre ungdomar anser vi att dessa bör prioriteras.
  2. Säkerställa likvärdigheten i stöd till olika kulturyttringar och idrotter, oavsett om det är en ”pojk- eller flickidrott”. Kostnaden för att hyra en simbassäng bör till exempel vara densamma som hyran av en sporthall.
  3. Satsa på ett ridsportcentrum. En ny anläggning bör uppföras med plats för minst 40 hästar och med plats för framtida expansion. Anläggningen bör förses med två ridhus, så att andra ridklubbar och utövare av ridsporten ska kunna få tillgång till anläggningen även när lektionsverksamhet bedrivs, oavsett intresse och disciplin, och för att kunna göra Norrtälje kommun till en självklar plats för ridtävlingar. Vår ambition är att skapa utrymme på anläggningen för hästnäringen, till veterinärklinik och hovslagare, för att på så sätt göra anläggningen till ett riktigt ridsportcentrum.
  4. Bygga en ny sporthall. Det råder brist på inomhushallar (såväl rackethall som fotbollshall) och det skulle behöva en sporthall med plats för åskådare.
  5. Se över möjligheten för att bygga en skatepark inomhus.
  6. Prioritera underhållet av Roslagsleden och andra motionsspår. El-ljusspåret på Nordrona bör utvecklas med en konstsnöanläggning i samband med exploateringen av Lommarstranden. Roslagenleden bör utvecklas med fler rastplatser, grillplatser, vindskydd och med uppmärkning till lokala företagare med utåtriktad verksamhet för att främja det lokala näringslivet. Roslagsledens dragning mellan Hammarby och Penningby samt Överby och Lönsvik bör också ändras så att den inte går längs med vägkanten till väg 276.
  7. Lyfta standarden på ett flertal kommunala idrottsanläggningar och omklädningsrum (inte minst Mullevallen i Rimbo och idrottshallen i Hallstavik). Under nästkommande mandatperiod behöver en plan tas fram, som även inkluderar föreningsdrivna anläggningar.
  8. Erbjuda bättre öppettider på badhusen under sommarlovet. Det är inte rimligt att badhusen är stängda större delen av sommarlovet.
  9. Erbjuda ett e-sportcenter. E-sport är en snabbt växande sport, men det saknas mötesplatser. Genom att öppna en mötesplats där man kan träffa andra med samma intresse tror vi även att den psykiska hälsan kan förbättras hos många unga. Därför vill vi erbjuda ett e-sportcenter liknade den e-sporthall som finns i Uddevalla.
  10. Uppmuntra till effektivt nyttjande av idrottslokaler. Om skolor får hyra gymnastikhallar per timme minskar sannolikheten att hallarna bokas fler timmar än vad skolorna behöver och istället kan bokas av idrottsföreningar. Det spar pengar för skolorna och frigör halltider för föreningarna.
  11. Utbyggnation av skolor och idrottshallar bör samordnas, så att såväl skola som föreningsidrott får bra förutsättningar att nyttja hallarna.
  12. Idrottsanläggningar ska vara tillgängliga. Detta gäller både för deltagare och för publik med funktionsnedsättning.