Infrastruktur och transporter i landsbygd och skärgård
i möjligheternas Norrtälje kommun
Kommunen råder inte över kollektivtrafiken i skärgården och på landsbygden, men kommunen ska aktivt verka för att stärka tillgängligheten till kollektivtrafik. Goda kollektiva transporter för både person- och godstransporter är avgörande förutsättningar för skärgårdens och landsbygdens fortsatta utveckling och tillväxt. Mer än hälften av kommunens befolkningsökning har hittills skett på landsbygden och det är viktigt att Trafikförvaltningen och Trafikverket följer samhällsutvecklingen och bedriver en aktiv planering för att möta behoven.
Liberalerna vill:
- Verka för bättre bussförbindelser och högre turtäthet. Vi vill bidra med ett landsbygdsperspektiv till SL:s turlistor. Det ska vara möjligt att med kollektivtrafik ta sig till Norrtälje stad och vidare till Stockholm från alla kommundelar för helg- och kvällsbesök och sedan hem igen.
- Verka för att giltighetstiden för enkelbiljett höjs från 75 minuter till 120 minuter.
- Verka för ökad trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter vid busshållplatser. I Norrtälje kommun finns stora brister för resenärer att kunna ta sig till hållplatser. Utmed i stort sett hela vägnätet saknas väggrenar och gång- och cykelytor samt även parkering för cykel. Liberalerna har länge drivit frågan om att Trafikverket måste möjliggöra för boende att kunna ta sig till närmsta hållplats eller till närmsta serviceort på ett trafiksäkert sätt. Liberalerna anser därför att Region Stockholm måste komplettera trafikkollektivplanen vad gäller det statliga ansvaret och bidra till kommunens arbete att verka för fler gång- och cykelvägar på landsbygden.
- Verka för bättre kvällstrafik under vardagar samt nattrafik under fredagar och lördagar till/från orterna och Norrtälje stad. Fler sena kvällsturer och natturer behövs bland annat på busslinje 631 mot Rådmansö, busslinje 638 mot Vätö, busslinje 634 mot Blidö och busslinje 641 mot Hallstavik.
- Verka för att arbetet med att införa anropsstyrd trafik på vissa linjer och tider med lågt passagerarantal fortsätter. Det är samtidigt viktigt att anropsstyrd trafik innebär ett komplement till nuvarande busstrafik och att anropsstyrd trafik inte innebär en försämring av det nuvarande linjenätet.
- Verka för att det införs fler vinkområden på landsbygdslinjer för att öka flexibiliteten med hållplatsavstånd i dessa områden.
- Verka för att ändringar av turer som berör skolor föregås av ett ordentligt samråd med tid för förankring.
- Verka för en regelbunden sjötrafik året runt. De små skärgårdsredarna är en strategisk tillgång för att säkerställa en tillförlitlig skärgårdstrafik både för de som bor och driver företag i skärgården och för fritidsboende och mer tillfälliga besökare. Om turisterna kommer ut, kan också vandrarhem, krogar, caféer, gallerier m.m. ha öppet längre säsong.
- Verka för att sjötrafiken erbjuder goda möjligheter till skol- och arbetspendling samt ge fler möjlighet att uträtta ärenden i serviceorter med rimliga tidsperspektiv.
- Behålla Norra båtlinjen. Norra båtlinjen mellan Norrtälje hamn och Arholma blev en framgång och bör permanentas så länge företag som båtlinjen trafikerar är villiga att medfinansiera båtlinjen.
- Delta aktivt i regionala projekt såsom ”ö till ö” samt replipunktssatsningen. Den senare med syfte att förbättra tillgänglighet och rese- och varutransportmöjligheter för de boende i skärgården.
- Verka för att förändringar i form av ändrade tidtabeller och vilka bryggor som angörs utgår ifrån de boendes villkor. Det är också av stor vikt att förändringar kommuniceras i god tid innan de genomförs. Trafikförvaltningen måste i god tid presentera en lösning för hur trafiken ska omdirigeras i det fall en brygga anses otjänlig. Bryggors status och skick samt Trafikförvaltningens krav för att angöra bryggor måste planeras långsiktigt och ha föregåtts av samråd med berörd huvudman för bryggan som måste ha möjlighet att inom en planerad tid och ofta i samverkan med andra aktörer få vidta nödvändiga åtgärder.
- Verka för att bryggorna vid Fejan, Bromskär och Duvnäs (linje 24, 27, 28, 31) fortsätter att angöras. Om vissa bryggor inte kan angöras kan detta innebära stora negativa konsekvenser för såväl boende som näringsliv. Särskilt efterlyser Liberalerna en konsekvensbedömning kring indragning av bryggan på Fejan.
- Verka för att linje 30 Simpnäs-Arholma och linje 31 Räfnäs-Tjockö-Fejan fortsätter trafikeras. Liberalerna är emot förslaget att påbörja översyn av indragen trafik, särskilt om reseunderlaget baseras på 2020 där resandet kraftigt minskade i kollektivtrafiken på grund av pandemin. Enligt intentionerna i RUFS ska kärnöar ha minst 5 välanpassade turer per dag som basutbud vilket inte skulle uppfyllas om turer dras in. För skolelever boendes på Lidö måste fler av turerna på linje 31 möjliggöras som anropsstyrd från Lidö.
- Verka för att linje 40 (Nord-sydlinjen) trafikerar Räfsnäs eller Norrtälje stad. Norrtälje stad är ett populärt resmål under sommartid och en angöring eller koppling till staden skulle tillföra attraktionskraft till linjen. Norra båtlinjen utgår redan från staden och ytterligare en möjlighet är att dessa linjer passar på varandra för byte i Räfsnäs och att detta kommuniceras tydligt i marknadsföring och tidtabeller.
- Verka för fler el-laddstolpar. Åtgärder vid kollektivtrafiknoder såsom pendlarparkeringsplatser och replipunkter ska särskilt beaktas.
- Erkänna bilens roll i kollektivtrafiken på landsbygden genom att erbjuda goda parkeringsmöjligheter i tätorterna och på pendlarparkeringar. Säkerhet och upplevd trygghet på befintliga pendlingsparkeringsplatser behöver också öka.
- Verka för bättre belysning och trafiksäkerhet, till exempel vid Rösa, Penningby, Nysättra och Mora vägskäl.
- Verka för upprustning av vägnätet i kommunen, inte minst väg 276.
- Verka för att utveckla båtfaciliteterna med sjötankningsställen, till exempel vid Bromskär.
- Verka för anläggning av en småbåtshamn vid Skeboåns utlopp i Hallstavik.
- Verka för anläggning av fler båtramper, till exempel i Bergshamra.
- Verka för att inrätta en ny busslinje mellan Norrtälje – Bergshamra – Brottby. Bergshamra är ett attraktivt område att bosätta i och inflyttningen har varit stark det senaste decenniet. Bergshamra ligger geografiskt bra till för att arbeta i Stockholmsområdet, men det saknas idag förbindelser med kollektivtrafik som förhindrar Bergshamra från att utvecklas. En ny linje mellan Bergshamra och Brottby har potential att förkorta restiden till Stockholm med 30 minuter.
- Verka för att busslinje 631 utvecklas och kompletteras med nya kollektivtrafiklösningar på Rådmansölandet. Den nuvarande lösningen för Rådmansö med ringlinje ger upphov till långa restider och låg konkurrenskraft gentemot bilen. För att skapa en mer konkurrenskraftig kollektivtrafiklösning behöver Rådmansö trafikeras av dubbelriktade linjer via Gräddö respektive via E18 mot Kapellskär. På Rådmansös inland bör anropsstyrd trafik studeras som ett komplement till dessa dubbelriktade linjer. Busslinjen behöver också utökas med fler sena kvällsturer och natturer.
- Verka för utökat antalet turer med busslinje 637 och att tidtabellen anpassas så att elever på Norrsundsskolan och Grisslehamns skola bättre kan ta sig till och från skolan.
- Verka för att busslinje 639 utvecklas till stomlinje och erbjuder tillräckligt turutbud med bussar av god standard som lämpar sig för långväga busspendling med möjlighet att arbeta ombord. Busslinjen är väsentlig för kollektivtrafikförsörjningen av stråket Hallstavik – Edsbro – Rimbo – Stockholm.
- Verka för att busslinje 661 mellan Vallentuna-Kårsta förlängs till Närtuna, så att boende i Närtuna och övriga delar av kommunen lätt kan nå Roslagsbanan.
Är ovanstående viktigt för dig? Bli medlem i vår kommunförening och hjälp till att skapa den förändring som krävs. Att vi har kunnat leverera beror på att vi har duktiga medlemmar. SMS:a Nicklas Salmin på 070 671 84 01 för mer information.