Integration

Invandringen har berikat vår kommun genom århundraden. Ska det fortsätta vara så måste invandring bli mer än att resa över gränsen: nya svenskar ska släppas in i samhället på riktigt, lära sig språket, jobba och bli en del av ett Sverige som växer och utvecklas. I vårt arbete för en bättre integration utgår vi från allas möjligheter och eget ansvar. Den som vill få samhällets ekonomiska stöd måste också lära sig svenska, utbilda sig och ta ett jobb.

Stimulera aktiv språkinlärning och arbetsmarknadsrelevant utbildning

1. För individer som genomgår Kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (SFI) eller motsvarande utbildning vid folkhögskola ska rätten till försörjningsstöd förenas med krav på deltagande i utbildning i enlighet med socialtjänstlagen.
  2. För att korta vägen till arbete ska kommunen i dialog med Arbetsförmedlingen skapa så kallade jobbspår (inom ramen för DUA, delegationen för unga och nyanlända till arbete).
  3. Erbjuda möjlighet till yrkeshögskolekurser i kombination med SFI.
  4. Inrätta yrkes-SFI där svenska för invandrare integreras med den valda yrkesinriktningen enligt den modell som bland annat tillämpas i Karlstad kommun.

Skapa fler möjligheter till egen försörjning

1. Öka samverkan med näringslivet för matchning med nyanlända arbetssökande med utbildningsbakgrund eller tidigare arbetslivserfarenhet.
  2. I samverkan med näringslivet ta fram mål för vilka och hur många arbetstillfällen som kan skapas lokalt inom Norrtälje kommun.
  3. Utveckla en modell där SFI-elever tidigt matchas mot relevant bransch/yrke(karriärplan), till exempel genom företagsfadderskap och aktiviteter på medborgarkontoren.
  4. Se över möjligheten att inrätta extratjänster och beredskapsjobb för nyanlända.
  5. Utveckla strukturerade samverkansformer med Arbetsförmedlingen för individer med behov av mer komplexa insatser för att etablera sig på arbetsmarknaden.
  6. Erbjuda praktikplatser, särskilt till kvinnor som står långt från arbetsmarknaden.

Bryta isolering och främja delaktighet i samhällslivet

1. Skapa olika kontaktmöjligheter för ensamkommande barn och nyanlända, och härigenom öka möjligheterna för att hitta meningsfull och utvecklande fritidssysselsättning
  2. Utveckla formerna för att inom ramen för den så kallade VIDA-modellen (Välj Inkludering Delaktighet och Aktivitet) öka nyanländas inkludering i samhället via föreningslivet och stimulera medverkan i fritidsaktiviteter i Norrtälje kommun. Det kan till exempel handla om att ge ersättning till idrottsföreningar för att ta emot nyanlända som hjälptränare.
  3. Utveckla de insatser som genomförts med fokus på föräldraskap inriktat på individer som står långt från studier och arbetsmarknad, utifrån logiken att trygga vuxna ger trygga barn, och med ambitionen att öka förståelsen för vad som krävs för att integreras i det svenska samhället.
  4. Erbjuda en värdfamilj eller kontaktperson eller motsvarande socialt inriktade arrangemang för att främja tidig samhörighet med lokalsamhället.

Öka kunskapen om svenska lagar, regler och förhållanden

1. Deltagande i kommunens samhällsorientering ska vara självklart för alla vuxna nyanlända. Därför ska samhällsorientering om 100 timmar genomföras inom ett år efter att etableringstiden inletts.
  2. Införa ett samhällstest som efter genomförd kurs ska bekräfta de kunskaper som inhämtas.
  3. Utveckla samhällsorienteringen med ett ytterligare stärkt fokus på kvinnors och barns rättigheter
  4. Deltagande i samhällsorientering ska kunna ske parallellt med studier i SFI.

Bekämpa hedersrelaterad problematik

1. Prioritera arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck i kommunens samlade trygghetsarbete.
  2. Löpande genomföra informationsinsatser, utbildning och stöd både för invånare och kommunanställda.
  3. Ta fram konkreta handlingsplaner mot hedersrelaterat våld och förtryck med syfte att vägleda såväl kommunens personal som andra aktörer i hur rutiner, hjälp, stöd och åtgärder ska utformas och användas. Barn- och skolnämndens handlingsplan mot hedersrelaterat våld och förtryck utgör här ett bra exempel på en handlingsplan som redan finns. Handlingsplanerna ska rikta sig till alla som möter barn och ungdomar, i till exempel idrottsföreningar, kulturskolan, bibliotek, simhallar, fritidsgårdar med flera.
  4. Skapa trygga mötesplatser i det offentliga rummet i samband med den löpande samhällsplaneringen.
  5. Göra särskilda informationsinsatser inom ramen för vuxenutbildningen.