Jämställdhet

i möjligheternas Norrtälje kommun

Friheten att göra egna livsval, friheten att bestämma över den egna kroppen, känna sig trygg i sitt hem, göra ett yrkesval fritt från könsstereotyper, att kunna välja partner eller att välja leva ensam är liberala grundvärden.

Liberalerna vill:

1. Erbjuda barnomsorg även på obekväma arbetstider (nattomsorg). Kvinnor liksom män arbetar inom sektorer med oregelbundna arbetstider, ofta på kvällar och nätter bl.a. med sjukvård, hemtjänst och kollektivtrafik eller inom polisen, besöksnäringarna med flera områden. Det är en jämställdhetsfråga för alla att barnomsorg kan erbjudas på flexibla tider. Flexibilitet vid förläggning av barnomsorgstid kan också vara viktig för arbetssökande och föräldralediga.
  2. Satsa på pojkars skolresultat. Många pojkar har problem med läskunnighet och halkar efter i skolan. Detta är ett jämställdhetsproblem men också ett samhällsproblem då de riskerar att misslyckas i skolan och få sämre livschanser, i värsta fall dras in i kriminalitet. Pojkars ”anti-pluggkultur” ska motverkas och man bör satsa på attraktiva skolbibliotek och positiva manliga förebilder i skolan. Läsförmågan bör mätas och följas för att lästräning ska kunna sättas in. Skolverkets ”Läslyftet” är utmärkt material för läsutveckling.
  3. Stärkt elevhälsa och motverka psykisk ohälsa. Tjejers och killars psykiska ohälsa ska tas på allvar. Undersökningar visar att speciellt flickors psykiska ohälsa har ökat under senare tid. Alla skolor ska ha tillgång till elevvårdsteam, och eleverna ska veta hur de får kontakt. Elevhälsan bör samverka med socialtjänsten och BUP. Pop-up-ungdomsmottagningar på fritidsgårdar kan sänka trösklarna för fler att kontakta elevhälsan.
  4. En trygg och jämställd kultur i klassrummet. Ordning och reda i klassrummet är en förutsättning för goda skolresultat. Duktiga flickor ska inte sättas mellan stökiga pojkar för att lugna ner stämningen. Det är viktigt att upprätthålla ordningsregler, så att eleverna kan fokusera på sitt eget lärande. Läraren bör också säkerställa att pojkar och flickor får lika mycket talartid, även vid de tillfällen då undervisning bedrivs digitalt.
  5. Uppmuntra mäns goda föräldraskap. Öppna förskolor ska också arbeta för att uppmuntra mäns föräldraskap, till exempel med att ordna pappaträffar. Socialtjänsten ska verka för att fäder involveras vid ärenden rörande barnen och inte slentrianmässigt vända sig enbart till mamman.
  6. Samordna myndighetsutövning vid våld mot kvinnor. Våldsutsatta kvinnor ska få ett samordnat och evidensbaserat stöd från första kontakten med socialtjänsten.
  7. Säkra långsiktighet för kvinno- och mansjourerna. Stödet till kvinnojourer och mansjourer ska vara långsiktigt och främja hög kvalitet. De årliga ansökningarna för föreningsbidrag gör jourernas långsiktiga planering av verksamheten svår. Kvinnojourer och mansjourer ska ses som viktiga samhällsinstitutioner som i många fall hjälper kommunen att ta sitt lagstadgade ansvar för våldsutsatta kvinnor och män. I stället för årliga kommunala föreningsbidrag som gör verksamheten svårplanerad, är en bidragsram för minst en rullande treårsperiod att föredra framför årligt bidrag, förenat med villkoret att verksamheten drivs som planerat.
  8. Inrätta fler utslussningslägenheter för våldsutsatta kvinnor. Ett skyddat boende är en temporär lösning när en kvinna har lämnat en våldsam relation. Våldsutsatta kvinnor har sällan råd att flytta till eget boende direkt efter att de har sökt skydd från våld. Därför är det viktigt att inrätta fler utslussningslägenheter så att en kvinna som lämnar sin våldsamma partner inte riskerar att bli hemlös.
  9. Kartlägg och klargör förekomsten av hedersrelaterat våld mot unga. För att kunna arbeta mot hedersförtryck måste dess utbredning och natur kartläggas i kommunen. Hedersförtryck har mycket olika uttryck som kräver olika åtgärder. Förekomst av tvångsgifte, könsstympning och hedersmord är de grövsta formerna, men även förtryck i formen av social kontroll och begränsning av livsval såsom studier och partner ska kartläggas.
  10. Pojkar och unga män är både offer och förövare. Pojkar och unga män i en hederskontext lever med dubbla roller, dels som offer eftersom de påtvingas de hedersnormer som styr familjen, dels som förövare eftersom de förväntas försvara familjens heder genom att kontrollera sina systrars liv. Kompetens i hedersfrågor måste också innefatta en förståelse för pojkars situation och särskilda behov, avseende deras roll i hedersproblematiken.
  11. Samhällsorientering för anhöriginvandrare. Kvinnor som anhöriginvandrar har en möjlighet till ökad integrering och egenmakt genom den samhällsorientering som erbjuds. Alltför få tar denna möjlighet och kommunen bör arbeta för att öka deltagandet. För att få fler kvinnor att delta i samhällsorientering liksom i etableringsinsatser bör kommunen arbeta uppsökande mot nyanlända kvinnor.
  12. Jämställd förekomst och användning av idrottsanläggningar och fördelning av resurser (simsport, roddsport, ridsport). Traditionellt sett har kommunen investerat i, och drivit idrottsanläggningar samt spontanidrottsytor som använts av pojkar och män i betydligt högre utsträckning än i sådana som använts av flickor och kvinnor. Kommunen bör kartlägga och analysera framtida investeringar i idrottsanläggningar ur ett jämställdhetsperspektiv. Idrottsanläggningar ska anläggas och utformas med tanke på tillgänglighet oavsett om du är utövare, tränare, medföljande förälder eller publik. Fördelning av ekonomiska och materiella resurser inom föreningar bör också ha ett jämställdhetsperspektiv.
  13. Underlätta livspusslet vid samhällsplanering. När nya stadsdelar byggs måste offentlig infrastruktur byggas i samma takt. Kommunen ska säkerställa att exempelvis förskolor, vårdcentraler, idrottsmöjligheter, skolor och kollektivtrafik byggs i närområdet.
  14. Bygg bort otryggheten. Kvinnor upplever otrygghet i det offentliga rummet i högre utsträckning än män. Befolkade offentliga rum och urbana stråk bidrar till att förebygga brott och minska känslan av otrygghet. Bättre belysning och sikt, levande bottenplan, fler offentliga mötesplatser, öppna fasader och bättre skötsel av det offentliga rummet samt utökad torghandel skapar en tryggare stad.
  15. Jämställd framkomlighet och säkerhet på trottoarer, gång- och cykelvägar. Kommunen ska säkra en god och säker trafikmiljö på trottoarer, gång-och cykelvägar. Kommunen ska också ha en effektiv snöröjning och halkbekämpning som garanterar framkomligheten för alla användare; inklusive äldre med rollator, föräldrar med barnvagn och alla med nedsatt rörelseförmåga. Eftersom kvinnor oftare väljer andra färdmedel än bil är detta en jämställdhetsfråga.
  16. Vård av anhöriga är en jämställdhetsfråga. Många kvinnor tar på sig ansvaret att ta hand om sina närstående äldre. Anhöriga ska ges anhörigstöd för att inte slitas ut. Kommunen ska erbjuda avlösning, ekonomiska bidrag, korttidsboende samt råd och information.
  17. Det ska finnas tydliga och effektiva system för medarbetare att anmäla sexuella övergrepp eller andra handlingar som är brottsliga eller bryter mot kommunens grundläggande värderingar. Att anmäla ska aldrig innebära någon risk för den som anmäler. Därför är det viktigt att den visselblåsarfunktion som vi infört blir kvar.
  18. Underlätta ett jämställt familjeliv. Kommunen ska verka för att möjliggöra för de anställda att ha ett jämställt familjeliv. Med hjälp av god verksamhetsplanering ska därför heltidsanställningar om möjligt vara förstahandsalternativet. Manliga anställda ska också uppmuntras att dela på föräldraledigheten med sin partner.
  19. fler män att arbeta inom förskolan, till exempel genom att anpassa VFU (verksamhetsförlagd utbildning/praktik) så att män på förskollärarutbildningen får komma till en förskola där även andra män arbetar i en barngrupp.

Är ovanstående viktigt för dig? Bli medlem i vår kommunförening och hjälp till att skapa den förändring som krävs. Att vi har kunnat leverera beror på att vi har duktiga medlemmar. SMS:a Nicklas Salmin på 070 671 84 01 för mer information.