Miljö och naturvård i landsbygd och skärgård

1. Utöka återvinningscentralernas verksamhet så att återanvändning och återvinning stimuleras i högre grad och förbättra möjligheterna till insamling av grovavfall, inte minst i skärgården.
  2. Utveckla servicen av tömningsstationer för båttoaletter för att begränsa driftstopp och satsa på användarvänliga system som visar när en station behöver tömmas eller är ur funktion. Vi vill också verka för fler tömningsstationer och att det ska vara möjligt att lämna sopor vid tömningsstationerna. Det ska vara lätt att göra rätt som fritidsbåtsägare.
  3. Fler hämtstationer för sopor i skärgården får inte innebära att sophämtningen på öarna avvecklas.
  4. Skydda de bästa åkermarkerna från exploatering och anta en jordbruksmarkstrategi, såsom man gjort i Österåkers kommun.
  5. Upprätthålla jakt efter mink samt verka för att Länsstyrelsen övervakar stammens utveckling och utbredning. Mink kan orsaka stora skador på fiske och fågelliv och får jagas året runt.
  6. Verka för licensjakt på säl, då de orsakar stora skador och är påtagligt starka konkurrenter till det lokala kustnära fisket. Fortsatt skydd för gråsälarna ska dock råda i områden avsatta som sälskyddsområden. Gråsäl är skyddad i EU:s art- och habitatdirektiv och jagas endast som skyddsjakt.
  7. Verka för utökad skyddsjakt på skarv
  8. Stimulera jakt av vildsvin, till exempel genom att servera vildsvinskött på de offentliga måltiderna inom skolan och äldreomsorgen.
  9. Utbilda våra högstadieelever om Östersjöns utmaningar i projektsamverkan med Norrtälje Naturcentrum, Erkenlaboratoriet och Utvecklingscentrum för Vatten med stöd från Sparbanksstiftelsen och Flygfyren.