Norrtälje stad

I Norrtälje stad vill vi göra följande specifika satsningar.

1. Göra gågatan i Norrtälje innerstad bilfri, med begränsade tider då fordonstrafik är tillåten.
  2. Bidra till en levande stadskärna i Norrtälje. Då kunder alltjämt är bilburna i hög utsträckning krävs god tillgång till parkeringsplatser i närheten till stadskärnan. Ett parkeringsgarage vid kvarteret Jupiter (Tullenparkeringen) ska därför uppföras. Vi vill också verka för utökad torghandel och verka för att det finns plats för turistbussar att parkera, för att underlätta turism och uppmuntra till handel.
  3. Tillåta nattparkering i hamnen.
  4. Verka för att Region Stockholm inför fri parkering vid Norrtälje sjukhus.
  5. Erbjuda elever och lärare fler parkeringsplatser vid Rodengymnasiet.
  6. Utreda möjligheten att använda Södra bergen till ett område för friluftsmuseum och kultur. Vi vill också sätta upp skyltar på Södra bergen om Norrtäljes historia och en beskrivning av de landmärken man kan se därifrån. Vi vill även se över möjligheten att skapa en hundrastgård på Södra bergen, vilket skulle kunna bidra till att öka tryggheten. Vidare behöver gångvägen upp till Pythagoras rustas upp.
  7.  Skapa ett ”all-aktivitetshus”, som förutom bibliotek skulle kunna kompletteras med en större scen såväl som mindre scener. Behöver du repa en teaterföreställning, träna dans eller öva körsång för att sedan kunna göra ett uppspel, show eller konsert? Det är några exempel på vad man skulle kunna göra i ett all-aktivitetshus.  Ett all-aktivitetshus skulle även kunna inrymma en fritidsgård.
  8. Bygga ut aktivitetsparken i Societetsparken med klätterställning, utomhuspingisbord, basketkorg, klättervägg, tennisvägg och beachvolleyplan. Ett gott exempel på hur detta kan se ut är Solvallsparken i Uppsala.
  9. Rusta upp utomhusscenen och toaletterna i Societetsparken.
  10. Se över möjligheten för att skapa en skridskobana i Societetsparken på vintern.
  11. Anlägga en lekpark som Pelle Svanslösparken i Uppsala eller Mulle Meck i Solna.
  12. Förbättra belysningen, till exempel mellan Offenciven och Esplanaden längs strandsidan och på gångvägen mellan Ahlsells och Östra Knutby.
  13. Anlägga fler ställplatser för husbilar med erforderlig infrastruktur i övrigt som är till gagn för den turisttypen.
  14. Utöka möjligheten till spontanidrott, till exempel genom att anlägga ytterligare en discgolfbana (exempelvis vid Flygfältet) och genom att utveckla Norrgärdet/Grindparken med fler spontanidrotter och genom att rusta upp Vargheden.
  15. Se över möjligheten för att bygga en skatepark inomhus.
  16. Bygga en till fullskalig sporthall med publikläktare.
  17. Ersätta flera trafikkorsningar med cirkulationsplatser (rondeller) för att skapa ett smidigare trafikflöde, särskilt vid Gustaf Adolfs väg/Drottning Kristinas väg, Estunavägen/Stockholmsvägen, Vätövägen/Baldersgatan och Roslagsgatan.
  18. Bredda Vätövägen och bygga en väg mellan Baldersgatan och Estunavägen.
  19. Behålla Norrtälje busstation centralt i Norrtälje där den ligger idag och upprusta den till ett resecentrum som är smart, inbjudande och tryggt, exempelvis som i Uddevalla och Helsingborg.
  20. Verka för en generell hastighetsgräns inom tätbebyggt område till 40 km/tim på kommunens vägnät. Vid skolor och där 30 km/tim är motiverat ska också hastigheten säkerställas i den fysiska utformningen.
  21. Verka för att busslinje 696 för närtrafiken i Norrtälje stad ses över vad gäller hållplatser vid t.ex. Knutby centrum och badhuset.
  22. Verka för att bussterminalen och vänthallen rustas upp till ett resecentrum som är smart, inbjudande och tryggt, exempelvis som i Uddevalla och Helsingborg. Planeringen av en ny bussterminal i Norrtälje stad måste återuppstartas och framför allt tidsättas.
  23. Verka för att Norrtäljeanstalten (fängelset) på sikt erbjuds en alternativ placering inom kommunen.
  24. Verka för anläggande av en småbåtshamn längs Norrtäljevikens södra sida vid den framtida exploateringen av Björnö.