Omsorg för dig med funktionsnedsättning

Att bestämma över sitt eget liv är en grundläggande rättighet. Den liberala politiken för människor med funktionsnedsättning är en del av det liberala frihetsuppdraget. Målet är att funktions-nedsättningen så långt som möjligt inte ska hindra individen från att leva ett självständigt liv och utveckla sina unika förmågor.

1. Försvara LSS. Bedömningen av LSS-lagstiftningen har blivit allt hårdare. Rätten till en personlig assistent har inneburit en revolution av frihet och ökad livskvalitet, den friheten ska kommunen inte begränsa.
  2. Se fler boendelösningar. Personer med funktionsnedsättning ska ha tillgång till ett boende. Den som är i behov av bostadsanpassning måste få detta inom tre månader. Utbyggnaden av moderna boenden med särskild service ska fortsätta.
  3. Göra det enklare att resa. Färdtjänst och turbundna resor ska vara anpassad för personer med funktionsnedsättning, ha god lokalkännedom och komma i tid, annars ska kraftiga viten utgå om man inte uppfyller de krav som ställs.
  4. Allt fusk med assistansmedel ska bekämpas. Tillsynen behöver skärpas för att upptäcka och stoppa oseriösa företag.
  5. Säkerställa att de som har rätt till och vill ha en individuell plan inom LSS får det.