Sjötrafik
i möjligheternas Norrtälje
Utan en väl fungerande sjötrafik får vi ingen levande skärgård.
Liberalerna vill:
- Verka för en regelbunden sjötrafik året runt. De små skärgårdsredarna är en strategisk tillgång för att säkerställa en tillförlitlig skärgårdstrafik både för de som bor och driver företag i skärgården och för fritidsboende och mer tillfälliga besökare. Om turisterna kommer ut, kan också vandrarhem, krogar, caféer, gallerier m.m. ha öppet längre säsong.
- Verka för att sjötrafiken erbjuder goda möjligheter till skol- och arbetspendling samt ge fler möjlighet att uträtta ärenden i serviceorter med rimliga tidsperspektiv.
- Behålla Norra båtlinjen. Norra båtlinjen mellan Norrtälje hamn och Arholma blev en framgång och bör permanentas.
- Delta aktivt i regionala projekt såsom ”ö till ö” samt replipunktssatsningen. Den senare med syfte att förbättra tillgänglighet och rese- och varutransportmöjligheter för de boende i skärgården.
- Verka för att förändringar i form av ändrade tidtabeller och vilka bryggor som angörs utgår ifrån de boendes villkor. Det är också av stor vikt att förändringar kommuniceras i god tid innan de genomförs. Trafikförvaltningen måste i god tid presentera en lösning för hur trafiken ska omdirigeras i det fall en brygga anses otjänlig. Bryggors status och skick samt Trafikförvaltningens krav för att angöra bryggor måste planeras långsiktigt och ha föregåtts av samråd med berörd huvudman för bryggan som måste ha möjlighet att inom en planerad tid och ofta i samverkan med andra aktörer få vidta nödvändiga åtgärder.
- Verka för att bryggorna vid Fejan, Bromskär och Duvnäs (linje 24, 27, 28, 31) fortsätter att angöras. Om vissa bryggor inte kan angöras kan detta innebära stora negativa konsekvenser för såväl boende som näringsliv. Särskilt efterlyser Liberalerna en konsekvensbedömning kring indragning av bryggan på Fejan.
- Verka för att linje 30 Simpnäs-Arholma och linje 31 Räfnäs-Tjockö-Fejan fortsätter trafikeras. Liberalerna är emot förslaget att påbörja översyn av indragen trafik, särskilt om reseunderlaget baseras på 2020 där resandet kraftigt minskade i kollektivtrafiken på grund av pandemin. Enligt intentionerna i RUFS ska kärnöar ha minst 5 välanpassade turer per dag som basutbud vilket inte skulle uppfyllas om turer dras in. För skolelever boendes på Lidö måste fler av turerna på linje 31 möjliggöras som anropsstyrd från Lidö.
- Verka för att linje 40 (Nord-sydlinjen) trafikerar Räfsnäs eller Norrtälje stad. Norrtälje stad är ett populärt resmål under sommartid och en angöring eller koppling till staden skulle tillföra attraktionskraft till linjen. Norra båtlinjen utgår redan från staden och ytterligare en möjlighet är att dessa linjer passar på varandra för byte i Räfsnäs och att detta kommuniceras tydligt i marknadsföring och tidtabeller.
Är ovanstående viktigt för dig? Bli medlem i vår kommunförening och hjälp till att skapa den förändring som krävs. Att vi har kunnat leverera beror på att vi har duktiga medlemmar. SMS:a Nicklas Salmin på 070 671 84 01 för mer information.