Skolelever med särskilda behov och särskild begåvning

Det är lätt att tycka att alla barn ska gå i samma klass oavsett behov och att det är skolans ansvar att anpassa undervisningen så att den fungerar lika bra för alla. I praktiken fungerar det mindre bra. Det kan många förtvivlade föräldrar, lärare och utslagna barn intyga. För alla barn är inte likadana – barn är olika.

1. Korta köerna till barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) för barnens skull, men också för att den centrala barn- och elevhälsan ska kunna fokusera på sitt förebyggande arbete.
  2. Anpassa lärmiljöerna efter neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) i samband med underhåll/renovering, vilket kommer gynna alla elever.
  3. Införa en NPF-samordnare som kan lämna information om NPF och om kommunens resursklasser.
  4. Skapa fler specialgrupper i grundskolan, framförallt för elever med autism i år 7-9 (men på sikt även hela vägen från förskoleklass). Specialgrupperna ska vara öppna även för elever utan inlärningssvårigheter. Vidare behövs specialgrupper för elever med grav språkstörning, där det ska erbjudas stöd av logoped.
  5. Prioritera specialpedagogiskt stöd och tillgång till speciallärare. Elever ska också erbjudas hjälp oavsett om de har en diagnos eller inte. Diagnos ska inte vara en förutsättning för stöd.
  6. Se till att all skolpersonal samt förskole- och fritidspersonal, och inte minst rektorer, kontinuerligt fortbildas i specialpedagogiska frågor.
  7. Erbjuda fler elevassistenter, som är anställda centralt av förvaltningen och som kan fördelas efter behov (en så kallad elevassistentpool).
  8. Skapa en särskild resursskola och se över behovet av att skapa en särskild resursförskola.
  9. Skapa särskilda klasser för elever på mellanstadiet och högstadiet där elever med hög frånvaro erbjuds distansundervisning.
  10. Alla skolor ska ha tillgång till elevvårdsteam, och eleverna ska veta hur de får kontakt med dessa. Elevhälsan ska samverka med socialtjänsten och BUP. Pop-up-ungdomsmottagningar på fritidsgårdar kan sänka trösklarna för fler att kontakta elevhälsan.
  11. Utveckla närvaroteam som riktar sig till barn och ungdomar som har hög frånvaro. Forskning visar att hög skolfrånvaro kan resultera i risk för psykisk ohälsa, socialt utanförskap och att inte bli behörig till ett nationellt program. Verksamheten ska  vara både uppsökande samt stödjande.
  12. Göra det möjligt för alla elever att utvecklas efter sina förutsättningar. De elever som har störst behov ska få mest stöd, men även duktiga elever behöver få de utmaningar de behöver för att motiveras i sitt skolarbete.
  13. Erbjuda stödundervisning på loven för elever som inte ännu nått kunskapsmålen.
  14. Erbjuda mindre undervisningsgrupper – även för elever som har höga skolresultat. Även särskilt duktiga elever ska kunna delta i undervisning utanför sin vanliga klass, då de kan ha stor fördel av inslag av mindre gruppundervisning med högre nivå. Elever ska uppmuntras – aldrig bromsas.
  15. Säkerställa att skolorna blir bättre på att upptäcka/identifiera särskilt begåvade barn och att skolorna följer kommunens handlingsplan för särskilt begåvade barn.
  16. Säkerställa att grundsärskolan har lokaler som räcker till.