Skollokaler och skolgårdar

i möjligheternas Norrtälje kommun

Skollokaler och skolgårdar är en viktig del av skolvardagen. När vi säger att vi vill sätta skolan först gör vi det i alla lägen.

Liberalerna vill:

1. Rusta upp skolor och förskolor så att de är trygga och trivsamma. Menar vi allvar med att vi vill satsa på eleverna måste det också synas. Ofräscha toaletter, duschar och omklädningsrum får inte förekomma. Vi vill erbjuda avskärmade duschar i alla omklädningsrum och särskilda omklädningsrum till elever med särskilda behov (HBTQI).
  2. Rusta upp skolgårdar, så att de uppmuntrar till uteaktiviteter och rörelse. Frisk luft och fysisk aktivitet under dagen gynnar lärandet och hälsan. Därför vill vi fortsätta satsningarna på succén med skolgårdslyftet.
  3. Anlägga utegym, som är anpassade för tonåringar, i anslutning till högstadieskolorna. Med lättare stockar och lättillgänglighet på skolgården kan elever uppmuntras att aktivera sig före, under och efter skoldagen.
  4. Verka för etablering av en kommunal förskola i hamnen (gärna med en finskspråkig avdelning).
  5. Etablera en ny grundskola (F-6) i Björnö.
  6. Vid renovering och utbyggnad prioritera följande förskolor: Länna förskola, Parkens förskola, Bålbro förskola, Skarsjö förskola, Skebo förskola och Elmsta förskola, samt en ny förskola vid Svanberga skola som ersätter Svanberga förskola och Sjöhagens förskola.
  7. Vid renovering och utbyggnad prioritera följande grundskolorNorrgärdesskolan (Parskolan/Grindskolan), Riala skola, Svanberga skola och en ny F-9 skola i Älmsta.

Är ovanstående viktigt för dig? Bli medlem i vår kommunförening och hjälp till att skapa den förändring som krävs. Att vi har kunnat leverera beror på att vi har duktiga medlemmar. SMS:a Nicklas Salmin på 070 671 84 01 för mer information.