Skolskjutsar

i möjligheternas Norrtälje kommun

Skolskjutsar är en viktig del av skolvardagen. När vi säger att vi vill sätta skolan först gör vi det i alla lägen.

Liberalerna vill:

1. Sätta ett tak för hur långa skolskjutsar får vara. Långa res- och väntetider ska om möjligt undvikas. Totala väntetiden under en skoldag bör inte överstiga 60 minuter och restiden per resa bör inte överstiga 60 minuter. Elever med lång resväg bör inte ha lång väntetid. För elever i årskurs F-3 bör restiden per resa inte överstiga 30 minuter.
  2. Prioritera gång- och cykelvägar inom en radie av minst tre km runt alla skolor så att de barn som inte har rätt till skolskjuts ska kunna ta sig till och från skolan på ett säkert sätt. För att uppnå detta behöver det nuvarande gång- och cykelprogrammet revideras.
  3. Erbjuda skoltaxi eller skolbuss för barn som går i förskoleklass och till elever som bor på sådant sätt att de inte kan ta sig till närmsta busshållplats på ett trafiksäkert sätt. Särskilt angeläget är det att 5-åringar inte hänvisas till SL-buss, eftersom de inte får åka utan vuxens sällskap på SL-buss.
  4. Erbjuda syskon till barn som får åka skoltaxi av särskilda anledningar och som går på samma skola som syskonet möjlighet att få åka med i skoltaxin som medresenär.

Är ovanstående viktigt för dig? Bli medlem i vår kommunförening och hjälp till att skapa den förändring som krävs. Att vi har kunnat leverera beror på att vi har duktiga medlemmar. SMS:a Nicklas Salmin på 070 671 84 01 för mer information.