Social trygghet och egenmakt

Social omsorg ska utgå från den enskilda människan och dennes behov och egen förmåga. I en socialliberal kommun garanteras var och en valfrihet, värdighet och vetskap om att när behovet finns, så finns också stödet på det sätt som man själv önskar. Grunden för vår politik är att aldrig glömma de mesta utsatta och att se till vars och ens förmåga att kunna växa som människa bidra till det gemensamma.

1. I samarbete med frivilligorganisation starta ett boende där principen ”Bostad först” tillämpas, vilket innebär att hemlösa med skadligt bruk eller annan ohälsa erbjuds ett eget långsiktigt boende med tillgång till boendestöd. En trygg boendesituation gör det lättare att bearbeta andra problem som drogmissbruk eller psykisk ohälsa.
  2. Säkra långsiktighet i stödet till kvinno- och mansjourerna genom att teckna avtal om idéburet offentligt partnerskap (IOP) och/eller att bidrag ges för minst en rullande treårsperiod.
  3. Konvertera sociala kontrakt till förstahandskontrakt. Vi vill ge en möjlighet för skötsamma personer som innehaft ett socialt kontrakt en längre tid och skött detta oklanderligt, att få kontraktet omvandlat till ett förstahandskontrakt. Som säkerhet till hyresvärden ställs en tvåårig hyresgaranti från kommunen, vilket innebär att kommunen står för hyran om hyresgästen skulle fallera. Statliga medel finns att söka för detta. Utan förstahandskontrakt kan hyresgästen inte byta bostad och blir kvar i den först förmedlade lägenheten oavsett om den svarar mot det aktuella behovet eller ej. Såväl konverteringen av sociala kontrakt som hyresgarantier, är en förutsättning för att få mer rörlighet på bostadsmarknaden i Norrtälje.
  4. Inrätta fler utslussningslägenheter för våldsutsatta kvinnor. Ett skyddat boende är en temporär lösning när en kvinna har lämnat en våldsam relation. Våldsutsatta kvinnor har sällan råd att flytta till eget boende direkt efter att de har sökt skydd från våld. Därför är det viktigt att inrätta fler utslussningslägenheter så att en kvinna som lämnar sin våldsamma partner inte riskerar att bli hemlös. Särskilt gäller detta våldsutsatta kvinnor med barn.
  5. Arbeta aktivt för att förebygga våld i nära relationer. I detta arbete vill prioritera att ge utsatta skydd och långsiktigt stöd och säkerställa att kommunens trygghetspolicy efterlevs.
  6. Återinföra tjänsten som strateg mot våld i nära relationer och utöka denna tjänst till att även omfatta hedersrelaterat våld. En strateg arbetar övergripande, socialtjänsten mer specifikt med behövande individer. En strateg behövs som får uppdraget att lyfta blicken och titta mer övergripande på frågan i ett helhetsperspektiv.
  7. Arbeta aktivt för att förebygga hedersrelaterat våld och förtryck. Det kan handla om att skolpersonalen fångar upp signaler om att något inte står rätt till, eller om att socialtjänsten sätter in hjälp till den som är hotad. Det måste finnas ordentligt med resurser för arbete mot hedersförtryck. Utbildning av nyanlända är mycket viktigt.
  8. Kommunen ska ha en handlingsplan för vräkningsförebyggande arbete.
  9. Att kommunen initierar en ideellt driven mansjour som i likhet med kvinnojouren Snäckan kan vara ett komplement för personer, utsatta för våld i nära relation, med hjälp av kommunalt ekonomiskt stöd.
  10. Utreda frågan om att överföra beslut enligt LSS rörande personer med funktionsnedsättningar från KSON till Socialnämnden. Bakgrunden är att det idag finns vuxna med barn som tillhör KSON:s verksamhetsområde men som också är föremål för Socialtjänstens myndighetsutövande.
  11. Göra det lättare för arbetslösa och personer med funktionsnedsättning att hitta egen försörjning genom att ställa krav på sysselsättningsskapande åtgärder i kommunala upphandlingar av tjänster där så är lämpligt. Det kan till exempel ske genom att ställa krav på att en viss andel av de anställda som anlitas för uppdraget utgörs av personer som står långt från arbetsmarknaden eller att entreprenören tar emot nyanlända arbetssökande och personer med funktionsnedsättning för praktik. Det behövs även ett nära samarbete med vuxenhabiliteringen.
  12. Via Trygg i Norrtälje kommun (TiNK) fortsätta satsa på och förstärka kommunens samverkan med polis, socialtjänst, föräldrar, skola, fritidsgårdar, kulturskolan och frivilligorganisationer. Arbetet med att förebygga och bekämpa alkohol och droger ska prioriteras, liksom andra åtgärder för att undvika att ungdomar hamnar på glid.
  13. Se ett starkare samarbete mellan socialtjänst och skola för att snabbare hitta unga i riskzonen för att dras in i kriminalitet.
  14. Stödja ideella insatser. Kommunen ska underlätta insatser, såväl från ideella organisationer som från enskild volontärverksamhet, för att kunna genomföra riktade insatser. Det kan bl.a. handla om läxhjälp, äldrekollo, stödpersoner eller en trygghetstelefon på kvällar och nätter. Allt för att öka ensamma och utsatta människors livskvalitet.