Sommarjobb och entreprenörskap

För många ungdomar är ett sommarjobb det första steget in på arbetsmarknaden. Det ger erfarenhet, något att skriva i sitt CV och en referens. En satsning på sommarjobb en av de viktigaste investeringarna vi kan göra för framtiden.

För att kommunen ska kunna erbjuda fler meningsfulla sommarjobb vill Liberalerna att alla föreningar i kommunen erbjuds ett föreningsbidrag för att ta emot sommarjobbare. Man skulle också kunna tänka sig att kommunen står för löneutbetalning och administration. Detta koncept har tillämpats framgångsrikt i fler andra kommuner, där det inte bara har lett till fler meningsfulla sommarjobb. Det har också gett föreningslivet bättre möjligheter att utveckla sin verksamhet. Dessutom har det lett till ett utökat utbud av sommarlovsaktiviteter, vilket är positivt även för de ungdomar som kanske inte är tillräckligt gamla för att sommarjobba.

Vi i Liberalerna vill dock inte nöja oss med detta. Vi vill också arbeta med den lokala företagsamheten och ge ungdomar möjlighet att skapa sin egen verksamhet som sommarjobb. Träning i att utveckla idéer, ta eget ansvar och lösa problem är en bra erfarenhet för det framtida arbetslivet. Både för ungdomarna själva och samhället i stort. För en sak är vi övertygade om: det är företagen som skapar jobb och bidrar till vår välfärd.

1. Bidra till att så många ungdomar som möjligt erbjuds ett sommarjobb. Kommunen och de kommunala bolagen ska tillhandahålla sommarjobb när det finns meningsfulla arbetsuppgifter som behöver utföras och som kan utföras av ungdomar.
  2. Ge bidrag till idrottsföreningar och andra ideella föreningar som erbjuder ungdomar 16-19 år sommarjobb. Detta har framgångsrikt tillämpats i Falun kommun.
  3. Utveckla satsningen på ”Egen sommar”. Egen sommar är ett utbildningsprojekt där ungdomar i åldern 15-19 år får testa på att vara egna företagare under sommarlovet. Under två veckor i början av sommaren får de gå en kurs och sedan får de stöd och hjälp med att driva ett eget företag under resten av sommarlovet. Träning i att utveckla idéer, ta eget ansvar och lösa problem är en bra erfarenhet för det framtida arbetslivet. Både för ungdomarna själva och samhället i stort.
  4. Införa en årlig sommarjobbsmässa. Detta används framgångsrikt i många svenska kommuner för att matcha arbetssökande ungdomar med tillgängliga arbetsgivare.
  5. Fortsätta satsningen på företagslabbet, som erbjuder kontor och arbetsplatser för kortare tid. Tanken är att skapa en kreativ miljö för skapande och utveckling, där studenter tillsammans med nyföretagare får möjlighet att utveckla nya koncept och ta sina idéer till nya nivåer.
  6. Stimulera entreprenörskap och utveckla skola-näringslivssamverkan för att låta entreprenörskap löpa som en röd tråd genom hela utbildningssystemet, till exempel genom samarbete med Ung Företagsamhet (UF) och liknande organisationer. UF-företagande ska erbjudas alla på gymnasiet.