Stadsutveckling, trafik och infrastruktur för företagare

För företagen är god infrastruktur en viktig fråga eftersom den påverkar såväl leveranser som tillgång till kunder och arbetskraft. I takt med att digitaliseringen ökar blir det också allt viktigare för företag att snabbt och enkelt kunna kommunicera med omvärlden. Ett undermåligt fibernät ger en negativ begränsning som i värsta fall kan leda till att viktiga affärer går förlorade. Kommunen behöver också planera för tillväxt och skapa förutsättningar för fastighetsmarknadens aktörer att utveckla lokaler för näringslivets behov.

1. Utarbeta ändamålsenliga detaljplaner som fungerar för ett föränderligt näringsliv och som möjliggör snabbare etableringar.
  2. Bedriva en markförsörjning som tar hänsyn till näringslivets etablerings- och expansionsbehov och verka för en god tillgång av näringslivslokaler.
  3. Särskilt beakta näringslivsperspektivet i ärenden avseende kollektivtrafik, i kommunens egna projekt, vid delaktighet i externa projekt, remissvar med mera.
  4. Säkerställa hållbara och tillgängliga parkeringslösningar som såväl bidrar till att kommunen klimatmål nås samtidigt som näringslivets behov tillgodoses. Fler stadsnära pendelparkeringar behövs tillsammans med en fortsatt utbyggnad av parkeringar och infrastruktur för el-bilar. Minsta fria parkeringstid ska vara två timmar parkeringstid på de större parkeringsplatserna. På så vis bidrar vi till levande stadskärnor.
  5. Ta vara på Rimbos närhet till Arlanda genom att erbjuda bostäder, mark till företag och erbjuda god kommunal omsorg nära Arlanda.
  6. Verka för en direktlinje (buss) mellan Norrtälje-Rimbo-Arlanda utan omstigning vid Åby vägskäl för de passagerare som ska till och från Arlanda.
  7. Säkra bredbandsutbyggnaden i hela kommunen.