Trygg och säker kommun i både vardag och kris

Trygghet och säkerhet är en viktig fråga för Liberalerna eftersom det är en fråga om frihet att kunna röra sig i samhället utan att bli utsatt för brott. Tillvaron krymper för den som inte känner trygghet. Kunna veta att polisen kommer när det verkligen behövs, att känna sig trygg i sin bostad, på busstationen, på gator och torg, och att inte känna sig tvungen att avstå från en kvällspromenad – allt detta handlar om frihet i vår vardag.

1. Fortsätta satsningen på nattvandrare, som innebär att till exempel idrottsföreningar kan få pengar till sin förening genom att nattvandra.
  2. Erbjuda nattidrott, det vill säga spontanidrott med lokalt förankrade ledare där alla ungdomar mellan 13-25 år är välkomna utan att behöva anmäla sig eller registrera sig på exempelvis fredagar och lördagar kl. 19-24.
  3. Satsa på kamerabevakning på pendlarparkeringar, busstationer, busshållplatser, skolor och brottsutsatta platser.
  4. Satsa på fler ordningsvakter på fler platser under fler av dygnets timmar.
  5. Prioritera bättre belysning för att skapa tryggare platser.
  6. Fortsätta satsningen på trygghetsfonden, där föreningar i Norrtälje kommun kan söka bidrag för trygghetsskapande aktiviteter.
  7. Säkerställa att klotterpolicyn, som innebär att allt klotter ska vara sanerat inom 48 timmar, efterlevs. Kommunen ska vara och uppfattas som en trygg, säker, ren och välskött plats för alla att bo, arbeta och vistas i.
  8. Rusta upp kommunens alla gång- och cykeltunnlar. Målet är att alla tunnlar ska bidra till en tryggare miljö och ge gående något fint att titta på. Ett exempel på en gångtunnel som redan har rustats upp är gångtunneln vid Sportcentrum i Norrtälje, med gestaltningar av figurer som utövar olika sporter. Ett annat exempel gångtunneln vid badhuset i Rimbo som gestaltar ett tåg.
  9. Fortsätta det strategiska och förebyggande arbetet mot våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och utöka samarbetet med kvinnojourer och mansjourer.
  10. Fortsätta med arbetet mot alkohol, narkotika, droger, tobak och spelmissbruk (ANDTS). Kommunen ska vara en kommun där inga barn och unga utsätts för brott eller otrygghet varken i skola eller på fritiden.
  11. Genomföra regelbundna besök av narkotikahundar på Rodengymnasiet och grundskolorna.
  12. Ge samtliga nämnder och förvaltningar som arbetar med barn och unga i uppdrag att arbeta brottsförebyggande. Kommunen ska i samverkan med andra aktörer (myndigheter, civilsamhälle och näringsliv) bidra till att minska förekomsten av brott.
  13. Förebygga och avhjälpa olyckor. Kommunens ska bidra till att minska antalet olyckor med påverkan på människa, miljö och egendom inom kommunens geografiska område, samt begränsa konsekvenserna av de olyckor som ändå inträffar.
  14. Säkerställa att kommunen i större utsträckning samverkar med Polisen i det brottspreventiva arbetet, till exempel genom att ta med Polisen i framtagandet av detaljplaner.
  15. Ta fram en strategi mot nätmobbning och näthat med Nässjö kommun som förebild, samt genomföra utbildningsinsatser mot nätmobbning och näthat till ungdomar, vårdnadshavare och andra vuxna med nära kontakt med ungdomar, till exempel personal på fritidsgårdarna. I möjligaste mån ska även fältassistenter följa det som sker i lokala grupper på nätet och arbeta förebyggande mot nätmobbning och näthat.
  16. Genomföra en inventering av ödehusen i kommunen och utifrån de goda exempel som finns från andra kommuner, kontakta fastighetsägare med information om hur uthyrning, användning eller försäljning av fastigheter kan ske. Ödehus är en outnyttjad resurs och riskerar som sådana också att leda till minskad trygghet i kommunen.

Sist men inte minst – grunden i det brottsförebyggande arbetet är en bra skola där alla elever klarar målen. En fungerande skola är den bästa socialpolitiken, den bästa integrationspolitiken, den bästa rättspolitiken och den bästa förebyggande åtgärden mot brott. Det är därför vi sätter skolan först.

Tack vare Liberalerna har också stadsarkitekten fått ett särskilt uppdrag att bevaka trygghets- och säkerhetsfrågor i framtida exploateringar och gestaltningar – så att vi skapar ett hållbart samhälle med miljöer som är trivsamma, funktionella och trygga.

Vi kommer inte nöja oss förrän Norrtälje kommun är Sveriges tryggaste kommun!