Upphandling och konkurrens från kommunen

En kommun bör fråga sig om det finns kommunalt utförda tjänster som lika väl hade kunnat utföras av företagen. Den kommun som lyckas med sitt upphandlingsarbete skapar också stor nytta för både medborgarna, kommunen, det lokala näringslivet och i slutändan hela samhället.

1. Ge lokala företag möjlighet att delta i kommunens upphandlingar genom att dela upp förfrågningsobjekt i mindre delar. Vi vill att kommunen arbetar för att bli en bättre, tillväxtdrivande kund till mindre och medelstora företag. Kommunen kan exempelvis skapa en e-tjänst för upphandling av livsmedel där lokala leverantörer anmäler när de har en råvara att leverera. E-tjänsten skulle möjliggöra för lokala leverantörer att leverera mindre volymer efter säsong samt minska matsvinnet i kommunen.
  2. Införa valfrihetssystem där så är lämpligt, till exempel bör lagen om valfrihetssystem tillämpas inom daglig verksamhet.
  3. Konkurrensutsätta kommunal verksamhet. Kan och vill någon annan driva kommunal verksamhet till samma eller bättre kvalitet, men till en lägre kostnad så ska det göras möjligt genom att verksamheten konkurrensutsätts, exempelvis lokalvård.
  4. Säkerställa att medborgare som vill använda sig av den så kallade utmaningsrätten får besked inom rimlig tid (inom ett år). Utmaningsrätt innebär en initiativrätt till en prövning av om en upphandling ska genomföras.