Satsa på fler sommarjobb och företagande

Måndag 16 maj 2022

Nästan tusen ungdomar har sökt till de sommarjobb kommunen erbjuder i år. Det är glädjande, för ett sommarjobb ger inte bara lite extrapengar. Det ger också kunskaper om arbetslivet, något att skriva i sitt CV och en referens. Ett sommarjobb är en dörröppnare som leder till ytterligare arbetslivserfarenhet och är därför en viktig del av arbetslinjen.

Alla sommarjobb är viktiga, men att kommunen erbjuder sommarjobb är särskilt angeläget för att alla ungdomar ska ges möjlighet att få sin första kontakt med arbetsmarknaden – även ungdomar vars föräldrar inte har kontakter eller nätverk. Samtidigt är det viktigt att de jobb som erbjuds är meningsfulla och inte konstruerade. Varje sommarjobbare måste erbjudas rimliga arbetsuppgifter och en fungerande arbetsledning.

För att kommunen ska kunna erbjuda fler meningsfulla sommarjobb vill Liberalerna att alla föreningar i kommunen erbjuds ett föreningsbidrag för att ta emot sommarjobbare. Man skulle också kunna tänka sig att kommunen står för löneutbetalning och administration.

Detta koncept har tillämpats framgångsrikt i fler andra kommuner, där det inte bara har lett till fler meningsfulla sommarjobb. Det har också gett föreningslivet bättre möjligheter att utveckla sin verksamhet. Dessutom har det lett till ett utökat utbud av sommarlovsaktiviteter, vilket är positivt även för de ungdomar som kanske inte är tillräckligt gamla för att sommarjobba.

Förutom att satsa på fler sommarjobb vill vi också fortsätta satsningen på ”Egen sommar”, där ungdomar får testa på att vara egen företagare. För inget kan vara bättre träning i att utveckla idéer, ta eget ansvar och lösa problem än att skapa sitt eget sommarjobb. Det är också viktigt att uppmuntra entreprenörskap och företagande eftersom det är företagen som skapar jobb och som utgör grunden för vår välfärd.

Robert Beronius (L), kommunalråd