Utökade öppettider på Lindens förskola i Hallstavik

Torsdag 19 januari 2023

Nu utökas öppettiderna på Lindens förskola i Hallstavik. Från och med 1 mars 2023 kommer Lindens förskola att vara öppen på helger (kl. 06.30-21) samt till kl. 21 på vardagar. Detta för bättre tillgodose det behov som finns för barn vars föräldrar till exempel arbetar inom handel, vård, omsorg, kollektivtrafik eller är blåljuspersonal.

Beslutet innebär även att äldre barn (upp till årskurs 6) kan erbjudas omsorg under tid då fritidshemmen är stängda.

– Alla jobbar inte kontorstider och en stor och ökande grupp i samhället som kämpar med tider och livspussel är ensamstående föräldrar. Därför är det viktigt att förskolans och fritidshemmens öppettider anpassas till verkligheten, säger Robert Beronius (L), ordförande i barn- och skolnämnden

Föräldrar som kommer för sent med andan i halsen och skuldkänslor, våndan med att kunna få någon närstående att hjälpa med lämning och/eller hämtning när arbetstiderna inte stämmer med förskolans – det är en frustrerande verklighet för många med barn i förskolan och på fritids.

Sedan 2020 erbjuds även nattomsorg vid Palettens förskola i Norrtälje, vilket visat sig vara en ovärderlig tillgång under pandemin för att just vård och omsorgspersonal ska kunna jobba inom vård, omsorg eller är blåljuspersonal.

Om behovet utökas till att omfatta nattöppen verksamhet i Hallstavik avser barn- och skolnämnden att tillgodose det behovet. Detta är en viktigt punkt i ”Norrtäljeavtalet” som L, M, SD och KD kommit överens om.

I ”Norrtäljeavtalet” står det att:

1. Behovet av natt- och helgomsorg inom förskolan ska tillgodoses.

Lindens förskola har tidigare stängt kl. 18 på vardagar. Beslutet tas på Barn- och skolnämndens sammanträde den 23 januari.