Ansökan inlämnad till skolinspektionen om distansundervisning
Onsdag 31 januari 2024
Norrtälje kommun har den 30 januari lämnat in en ansökan till Skolinspektionen om distansundervisning för upp till 35 elever i årskurs 6-9. Om kommunen får tillstånd att erbjuda distansundervisning kommer de första eleverna att kunna antas höstterminen 2025.
Coronapandemin innebar stora utmaningar när skolorna i hög utsträckning övergick till fjärr- och distansundervisning. Samtidigt öppnade möjligheten att delta i undervisningen på distans nya dörrar för de elever som tidigare hade haft problematisk skolfrånvaro.
Utvärderingar som barn- och skolnämnden gjort efter pandemin visar att elever med hög frånvaro deltog aktivt i den fjärrundervisning genomfördes under pandemin och att tröskeln för att delta i undervisningen blev lägre. Utifrån dessa erfarenheter har barn- och skolnämnden nu därför lämnat in en ansökan till Skolinspektionen om att få erbjuda distansundervisning.
– Om vi får tillstånd att erbjuda distansundervisning kommer de första eleverna att kunna antas höstterminen 2025, säger Robert Beronius (L), ordförande i barn- och skolnämnden, som dock är kritisk till att distansundervisning måste godkännas av Skolinspektionen.
– Ett ansökningsförfarande tar lång tid och elever riskerar då att inte få stöd tillräckligt skyndsamt.
Distansundervisningen är avsedd att vara en restriktiv åtgärd och beslutas av rektor på skolan. Trots detta bedömer kommunen att det finns ett rimligt behov av ca 35 platser i årskurs 6-9.
För att hjälpa elever med hög frånvaro i skolan inrättade barn- och skolnämnden för tre år sedan även ett närvaroteam, som består av en närvarosamordnare, psykolog, socialpedagog och speciallärare. Närvaroteamet hjälper skolorna med att bland annat genomföra fördjupade utredningar av skolfrånvaron och besöker eleverna och vårdnadshavarna i hemmet.
Införandet av närvaroteamet har varit lyckosamt enligt Robert Beronius, som menar att det finns elever med stor frånvaro som med hjälp av närvaroteamet genomför skoluppgifter och försöker nå kunskapskraven för sin årskurs, men som under nuvarande regelverk inte får betyg om eleven inte kommer till skolan.
– Vi har erfarenhet av elever vars mående har medfört att de inte har kunnat delta i närundervisning på sin skola trots stödåtgärder, motiverande åtgärder samt försök till att anpassa och undanröja hinder för eleven. Dessa elever skulle med stöd av distansundervisning kunna nå kunskapskraven och kunna gå ut nian med gymnasiebehörighet.
Fakta om distansundervisning som särskilt stöd:
Enligt skollagen kan distansundervisning som särskilt stöd komma i fråga för elever där följande tre kriterier är uppfyllda:
1 eleven inte kan delta i den ordinarie undervisningen på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik och
2 alla andra möjligheter till särskilt stöd är uttömda eller bedöms olämpliga och
3 om elevens vårdnadshavare medger att distansundervisning används.
Hitintills har endast två kommuner fått godkännande att utföra distansundervisning som särskilt stöd i grundskolan, Göteborg och Uppsala.