Det saknas barn, inte pengar

Torsdag 23 november 2023

Offentlig verksamhet på landsbygden måste få kosta, skriver Anders Olander i en debattartikel. Vi håller med.
Lokala förskolor och skolor är viktiga för bygderna och dess utveckling. Det är därför vi nästa år inför ett lokaliseringstillägg på 20 miljoner kronor som kommer gå till just små förskolor och skolor på landsbygden. Vi planerar även för investeringar i nybyggnation och ombyggnation av flera förskolor och skolor på landsbygden.
De beslut om nedläggningar av förskolor som vi har tagit grundar sig alltså inte på någon ovilja att satsa pengar på landsbygden. Tvärtom. Besluten grundar sig i stället på att antalet barn på ett par förskolor minskat och enligt prognoserna kommer fortsätta ligga på en så låg nivå att det blir svårt att få verksamhetens pedagogiska delar att fungera utifrån de krav som ställs i skollagen och i läroplanen för förskolan.
Till exempel ska förskolan enligt läroplanen ge varje barn förutsättningar att utveckla sin förmåga att fungera i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter. För att skapa en lämplig sammansättning av kamrater är det därför önskvärt att en förskola har minst två pojkar respektive flickor per årskull.
Det är även en stor utmaning för små förskolor med bemanning och kompetensförsörjning och det är extra känsligt vid personalfrånvaro. Om ordinarie personal är frånvarande är det viktigt att det finns en vikarie att tillgå som inte är främmande för barnen. Det också svårt att rekrytera personal till små förskolor, särskilt utbildade förskollärare.
Ska vi kunna behålla den infrastruktur vi har av förskolor och skolor på landsbygden måste fler barnfamiljer bosätta sig på landsbygden. De som gör det måste också välja den närmsta förskolan. Tyvärr ser vi en trend där antalet barnfamiljer minskar och att allt fler föräldrar på landsbygden inte väljer den närmsta förskolan.
Det förtjänar samtidigt att framhållas att det finns delar av landsbygden som blomstrar och där antalet barn ökar. Det är ett kvitto på att det också görs mycket för att lyfta landsbygden. Samtidigt som det på vissa orter saknas barn, finns det andra orter på landsbygden där vi behöver fler förskoleplatser.
För att bättre kunna matcha förskoleplatser med var i kommunen barnen finns och för att samla resurserna för att stärka möjligheterna till en långsikt hållbar lösning för barn, vårdnadshavare och medarbetare, ser vi ett behov av anpassning av den kommunala förskolestrukturen. Såväl nyetablering som utveckling och ibland avveckling är ett naturligt inslag i detta arbete.
Offentlig verksamhet på landsbygden måste få kosta, men alla utmaningar som vissa förskolor står inför kan inte avhjälpas av ytterligare resurstilldelning.
Robert Beronius