Fler yrkesutbildningar – så rustar Liberalerna Sverige för framtiden

Lördag 16 september 2023

Utanförskapet bredde ut sig under Socialdemokraternas åtta år vid regeringsmakten. Sedan 2018 är utomeuropeiskt födda kvinnor den största gruppen långtidsarbetslösa. Stefan Löfven lovade EU:s lägsta arbetslöshet – tvärtom har vi idag EU:s tredje högsta.

Arbetslösheten förväntas att stiga ytterligare nästa år på grund av lågkonjunkturen. Det kommer göra att skatteinkomsterna minskar.

Situationen på svensk arbetsmarknad är paradoxal: det finns 364 000 personer utan arbete, samtidigt står 126 000 tjänster tomma. Idag upplever mer än dubbelt så många arbetsgivare inom restaurang, omsorg och i industrin att de har brist på arbetskraft jämfört med tio år sedan.

Matchningsproblematiken härstammar ur en utbildningsskuld som den förra regeringen valde att ignorera. Med Liberalerna i regering blir det ändring på detta.

För de flesta jobb krävs inte långa studier på universitet, utan det räcker med yrkeskunnande, att man kommer i tid och pratar hygglig svenska.

I årets budget prioriterar Liberalerna utbildning. Vi satsar på runt 20 000 fler utbildningsplatser i bristyrken. För vi vet att arbetslinjen är som bäst när den kombineras med en liberal utbildningslinje.

Satsningen är både på Yrkeshögskolan, på yrkesvux och på ett helt nytt snabbspår för att möta arbetsgivarnas behov.

Det här kommer leda till fler kan ta jobb som lokförare, kockar, VVS-montörer, undersköterskor och batteritekniker. Fler som kan ta hand om äldre, lagar mat till skolbarn och får tågen att komma i tid. Fler kommer få in lönen den 25:e varje månad, fler barn kommer se sina föräldrar gå till jobbet och färre kommer leva på bidrag.

Fler samhällsbyggare gör att vi klarar den gröna omställningen, bekämpar utanförskapet och fixar integrationen. Vägen dit är att fler kommer i arbete – med yrkesutbildningar rustar vi Sverige för framtiden. En sund jobbpolitik behöver en stark utbildningspolitik.

Johan Pehrson (L) Partiledare, arbetsmarknads- och integrationsminister

Mats Persson (L), Utbildningsminister