Mer samarbete för klimatet!

Torsdag 8 februari 2024

Klimatförändringarna leder till extremväder och naturkatastrofer, både i Sverige och i resten av världen. Hotet mot klimatet och miljöförstöringen känner inga nationsgränser, vilket gör internationellt samarbete avgörande. I detta sammanhang har Europeiska unionen (EU) en unik roll att spela. Med en befolkning på 450 miljoner kan vi tillsammans göra det mycket mer effektivt än vad medlemsländer kan göra på egen hand.

EU har gjort mycket för att skynda på klimatomställningen, men för att göra EU till världens främsta klimat- och miljöorganisation krävs samarbete inom fler områden.

·      Mer kärnkraft och mindre kolkraft

Kol och gas hör till historien. Vår ekonomi måste bli fossilfri. Idag subventioneras fossila bränslen i EU med hundratals miljarder kronor per år. Liberalerna vill stoppa alla dessa subventioner.

För att möta klimatutmaningen behöver vi, precis som FN:s klimatpanel påpekar, också omfamna kärnkraften. Liberalerna vill därför att EU ska öka forskningsbudgeten med en betydande andel som ska avsättas för att forska om fjärde generationens moderna och säkra kärnkraft.

·      Inför en europeisk koldioxidskatt

Koldioxidutsläppen måste minska. Då måste det löna sig att ta klimatansvar. Därför behövs en enhetlig koldioxidskatt på europeisk nivå, för att förhindra att företag flyttar sina utsläpp till länder med lägre klimatambitioner. Beslutet om en sådan skatt bör fattas med kvalificerad majoritet för att undvika att länder med lägre klimatambitioner sätter stopp för det.

·      Klimatsmart resande

Resande inom Europa bör främjas genom enklare och mer miljövänliga alternativ, särskilt genom att stärka tågtrafiken. Det bör bli enklare att resa med tåg över landsgränserna genom fler stamlinjer mellan våra större städer. Reglerna för tågtrafik i EU bör harmoniseras för att underlätta resandet och minska klimatpåverkan.

·      Mer klimatbistånd

EU måste inte bara minska sina egna utsläpp utan också investera i miljövänlig teknik i andra länder med större potential att minska utsläppen. Genom riktat klimatbistånd kan EU göra betydande insatser för en hållbar utveckling i utvecklingsländer med växande ekonomier.

·      Den cirkulära ekonomin

EU bör främja en resurssnål ekonomi genom att underlätta återvinning och fasa ut farlig plast. Detta kan uppnås genom att anta lagar och regler som gynnar en cirkulär ekonomi och genom att främja innovation inom återvinningssektorn.

Liberalerna vill att EU ska bli världens bästa klimat- och miljöorganisation, men vi vill också att klimatomställningen genomförs på ett sätt som visar resten av världen att det går att ställa om och kraftigt minska utsläppen, samtidigt som ekonomin och välståndet växer. Sveriges klimat och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) har sammanfattat det klokt: man är inte ett föredöme, om ingen annan tar efter.

Precis som den klimat- och miljöpolitik som Liberalerna driver i Sverige och i Norrtälje kommun, måste därför även EU:s klimat- och miljöpolitik sträva efter att hitta de mest miljö- och kostnadseffektiva åtgärderna som gör livet enklare för vanliga medborgare. För det krävs ett målinriktat och långsiktigt arbete som fokuserar på ny teknik och forskning.