Replik på: Elias Rosell: Därför måste kommunen satsa mer på LSS och äldreomsorgen

Tisdag 27 februari 2024

Elias Rosell skriver i en ledare att kommunen måste satsa mer på LSS och äldreomsorgen. Jag håller helt med.

Den kritik jag har framfört gäller dock inte detta, utan det faktum att kommunalförbundet för sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON) har fått mer pengar än de har begärt – och trots det sedan har lagt en budget med stort underskott.

Frågan är lika enkel som berättigad: hur kan man lägga en budget med stort underskott när man fått mer pengar än man har begärt?

Det är tråkigt att en sådan enkel fråga inte kan få ett svar, utan istället slutar i politisk pajkastning.

Liberalerna vill tillsammans med de övriga partierna i styret satsa mer pengar på vården och omsorgen, men det blir omöjligt att veta hur mycket pengar i budgeten som ska avsättas om underlagen som kommunen får är felaktiga.

Det är mycket annat som ska prioriteras i en budget också. Skolan och socialtjänsten till exempel. Det är tuffa prioriteringar som varje år måste göras och det är därför viktigt med bra beslutsunderlag.

Ser man tillbaka på 2023 kan man också konstatera att den kommunfinansierade verksamheten i KSON gjorde ett underskott på ”bara” 800 000 kr. Det stora underskottet 2023 var alltså inte hänförligt till den kommunfinansierade verksamheten, utan till den regionfinansierade verksamheten som gjorde ett underskott på ca 72,4 miljoner kronor.

Jag tror nu att det jobb är gjort som behöver göras för att vi ska få bättre beslutsunderlag i framtiden, men det betyder inte att resurserna är oändliga.

Det kommer krävas tuffa prioriteringar även kommande år om kommunalskatten inte ska behöva chockhöjas.

Region Stockholm har redan höjt skatten med 50 öre i år, vilket har slagit hårdast mot de familjer och ensamhushåll som redan idag har det svårt att få pengarna att räcka till. Det vore därför mycket olyckligt med ytterligare skattehöjningar.

Robert Beronius (L), kommunalråd