Ökad studiero i klassrummen
Onsdag 24 februari 2021
Trygghet och studiero är en förutsättning för att kunskapsresultaten i skolan ska fortsätta uppåt. Därför
är det viktigt med trygghet och studiero i våra klassrum. Därför är det också glädjande att allt fler
elever upplever att de har studiero på lektionerna.
I den undersökning som Skolinspektionen regelbundet genomför i årskurs 5 och 9 syns det tydligt att
studieron har ökat på lektionerna. Det gäller särskilt årskurs 5 där andelen elever som tycker att de har
studiero på lektionerna har ökat från 56% till 65%. Framförallt är det andelen som instämmer helt och
hållet om att det råder studiero på lektionerna som har ökat. I linje med detta har också andelen som
tycker att andra elever stör på lektionerna minskat (från 86% till 71%), liksom andelen har ökat som
tycker att skolans ordningsregler följs.
Det är mycket glädjande att utvecklingen går åt rätt håll och att våra beslut om mobilfria klassrum och
nya ordnings- och trivselregler har effekt. Samtidigt är det naturligtvis nedslående att resultaten inte är
ännu bättre. Det är en klen tröst att läget i riket som helhet inte är mycket bättre.
Det är fortfarande bara knappt hälften av eleverna i årskurs 5 som tycker att ordnings- och
trivselreglerna följs, och i årskurs 9 tycker bara var tredje elev att ordnings- och trivselreglerna följs.
Likaså verkar kunskapen om att det ens finns ordnings- och trivselregler och vad dessa innebär vara
låg. Då spelar det ingen roll hur bra ordning- och trivselregler som vi har.
Ett sätt att motverka detta är att låta föräldrar och elever skriva under ett förväntansdokument, i vilket
det framgår vilka regler som gäller och vad konsekvenserna är för regelövertramp. Därför har barn-
och utbildningskontoret fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur ett sådant förväntansdokument
skulle kunna se ut.
Vidare måste de elever som förstör skolans egendom ersätta skadorna. Om en elev orsakar skada på
skolans egendom genom vårdslöshet eller genom avsiktlig skadegörelse kan skolan begära ersättning
av eleven eller elevens vårdnadshavare. Ändå sker det alltför sällan. Barn- och utbildningskontoret har
därför fått i uppdrag att upprätta rutiner för hantering av ersättningskrav. Vi föreslår även att en elev
ska få möjlighet att genom arbete ersätta skadan för att undgå krav på ekonomisk ersättning. Det kan
exempelvis innebära att en rektor kan sluta en överenskommelse med en elev och elevens
vårdnadshavare om att eleven i fråga själv ska städa bort klotter.
Till sist måste det vara enkelt att ingripa mot stök och otrygghet. Därför vill vi slopa kravet på skriftlig
dokumentation vid disciplinära åtgärder. Överlag är både lärare och rektorers administrativa börda i
form av krav på dokumentation alltför omfattande. Dessutom tenderar krav på dokumentation leda till
alltför omfattande dokumentationer, då lärare och rektorer vill hålla ”ryggen fri”. Därför föreslår vi att
enklare åtgärder, som exempelvis när en lärare tillfälligt skickar ut en elev som stör, inte ska omfattas
av lagkrav på dokumentation. Mer behöver göras för att alla elever ska vara trygga i skolan och lära sig mer.
Alla elever har rätt till studiero så att de kan lära sig så mycket som möjligt.
Robert Beronius (L)
Kommunalråd