Rimbo

i möjligheternas Norrtälje kommun

I Rimbo vill vi göra följande specifika satsningar.

Liberalerna vill:

1. Bygga ut Skarsjöparken med klätterställning, utomhuspingisbord, basketkorg, klättervägg, tennisvägg och beachvolleyplan. Ett gott exempel på hur detta kan se ut är Solvallsparken i Uppsala.
  2. Omvandla det tilltänkta industriområdet vid tennisplanen i Bålbro till villamark.
  3. Verka för anläggning av en paddelhall.
  4. Verka för fler trafikkorsningar med cirkulationsplatser (rondeller) för att skapa ett smidigare trafikflöde, särskilt vid korsning av väg 77/280.
  5. Handikappanpassa och införa belysning på strandpromenaden vid Långsjön.
  6. Ta vara på Rimbos närhet till Arlanda genom att erbjuda bostäder, mark till företag och erbjuda god kommunal omsorg nära Arlanda.
  7. Verka för att Roslagsbanan förlängs till Rimbo och Arlanda.
  8. Lyfta standarden på ett flertal kommunala idrottsanläggningar och omklädningsrum (inte minst Mullevallen i Rimbo och idrottshallen i Hallstavik). Under nästkommande mandatperiod behöver en plan tas fram, som även inkluderar föreningsdrivna anläggningar.
  9. Hålla en hög standard på kommunens utomhus- och friluftsbad och göra baden tillgängliga för alla. Rusta upp sanitetsbyggnaderna vid exempelvis Arkadiens badplats.
  10. Verka för en generell hastighetsgräns inom tätbebyggt område till 40 km/tim på kommunens vägnät. Vid skolor och där 30 km/tim är motiverat ska också hastigheten säkerställas i den fysiska utformningen.
  11. Verka för en ny stombusslinje mellan Norrtälje-Rimbo-Arlanda utan omstigning vid Åby vägskäl och med möjlighet till vidare koppling mot den regionala stadskärnan Arlanda-Märsta. Goda kommunikationer till Stockholm, Arlanda och Uppsala är av stor betydelse för Rimbo och Norrtälje kommuns utveckling. En stombuss är en (blå) buss som trafikerar över större avstånd i länet och som kännetecknas av hög turtäthet och snabbhet.
  12. Verka för att bussterminalen rustas upp till ett resecentrum som är smart, inbjudande och tryggt, exempelvis som i Uddevalla och Helsingborg.
  13. Verka för att busslinje 677 mot Uppsala utvecklas med fler snabbturer.
  14. Verka för att busslinje 661 mellan Vallentuna-Kårsta förlängs till Närtuna, så att boende i Närtuna och övriga delar av kommunen lätt kan nå Roslagsbanan.

Är ovanstående viktigt för dig? Bli medlem i vår kommunförening och hjälp till att skapa den förändring som krävs. Att vi har kunnat leverera beror på att vi har duktiga medlemmar. SMS:a Nicklas Salmin på 070 671 84 01 för mer information.