Socialliberala segrar i regeringens budget

Onsdag 20 september 2023

Regeringens satsningar under nästa år visar att Liberalerna gör skillnad i svensk politik. Vi har prioriterat skolan, det förebyggande arbetet och Sveriges klimatomställning.

Var femte tioåring kan inte läsa ordentligt. Det gängrelaterade våldet fortsätter skörda nya offer. Inflationen äter upp samhällsbyggarnas ekonomi och hotar kommunernas finansiering av välfärdens kärna. Samtidigt rasar kriget i Ukraina vidare och klimatkrisen har utlöst en rekordvarm sommar i Europa.

Vi liberaler har helt enkelt mycket att göra. Det är därför vi valt att sitta i regering. Vi tar ansvar och gör skillnad för Sverige i ett tufft läge.

Liberalerna lämnar inte välfärden i sticket. Därför kommer 16 miljarder satsas på skola, vård och omsorg. Samtidigt stärker vi arbetslinjen, till samhällsbyggarna levererar vi ett nytt jobbskatteavdrag och levererar 20.000 nya utbildningsplatser så att fler kan bli undersköterskor, lokförare och batteritekniker i Sverige.

I budgetförhandlingar har vi Liberaler prioriterat skolan först. Vi vill att fler unga ska gå från skärm till pärm. I årets höstbudget föreslår regeringen satsningar på upp till två miljarder kronor fram till 2026 för bland annat fler bemannade skolbibliotek och fler skönlitterära böcker till eleverna.

För att knäcka gängen krävs både en stålhandske och lovikavante. Regeringen levererar en miljardsatsning på rättsväsendet för att kunna låsa in gängledarna. Men med Liberalerna får man även det förebyggande arbetet. Vi ökar stödet till skolor i utanförskapsområden så att man kan locka de bästa lärarna till de klassrum där de behövs allra mest. Liberalerna har också sett till att det blir satsningar på skolsociala team, att socialtjänsten arbetar i skolans lokaler och direkt kan fånga upp unga på glid. Utöver det ska en ny socialtjänstlag tas fram innan årets slut som gör att socialtjänsten arbetar mer förebyggande och får fler verktyg att välja mellan i reaktiva insatser.

Tillsammans med ökade resurser till idrottsrörelsen i utsatta områden, riktade bidrag till kommunernas brottsförebyggande arbete och lovskola innebär detta viktiga tillskott i arbetet mot utanförskap och otrygghet.

För att fortsätta Sveriges väg mot noll utsläpp levererar vi också klimatsatsningar på omkring fyra miljarder kronor. Regeringen förstärker klimatklivet som bland annat går till investeringar i nya gröna innovationer, vi snabbar på utbyggnaden av laddinfrastruktur och ökar satsningarna på att återställa våtmarker och tagit de första stegen mot ny svensk kärnkraft.

Liberalerna gör skillnad i regeringen. Med vår politik blir Sverige grönare, friare och mer socialliberalt. Vi tar ansvar för framtiden.

Robert Beronius (L), kommunalråd