Se alla

Trafikförvaltningen i Region Stockholm föreslår försämrad turtätheten på busslinje 676 mellan Norrtälje och Stockholm

Onsdag 24 maj 2023

Linjens turtäthet föreslås minska något under den tid då bussarna går som tätast på morgonen och eftermiddagen, så att bussarna går med ca 1 minut längre mellanrum. Det kan tyckas som en liten försämring, men det innebär att det kommer gå en buss mindre i timmen och att det blir ännu trängre på bussarna när det redan är som mest trängsel. Ett problem som för övrigt förvärrats av att det under vintern varit problem med en stor andel röda bussar i trafik på linje 676, som har plats för färre resenärer än de blåa bussarna.

–  Med tanke på att antalet resenärer stadigt ökar innebär det att problemet med överfulla bussar i rusningstrafiken kommer bli ännu större i framtiden, säger Robert Beronius (L), kommunalråd.

Problemet för försämrad turtäthet blir dåligt oavsett om man åker till eller från Stockholm, men värst blir det för resenärer som åker från Stockholm till Norrtälje i rusningstrafiken.

– Innan pandemin bröt ut våren 2020 och under rusningstid var ofta avgångarna fullbelagda redan vid Tekniska högskolan. Påstigande vid Danderyds sjukhus kom antingen inte med på bussen eller fick stå. När resandet med kollektivtrafik nu återgår till mer normala nivåer måste turutbudet öka under rusningstid, inte minska.

Förslaget till försämrad turtäthet går enligt Robert Beronius också stick i stäv med kommunens ambitioner att införa fler snabbturer på linje 676 mellan Norrtälje och Stockholm.

Norrtälje kommun vill också att busslinjerna 646, 648, 653 och 654 återgår vad gäller tidtabell och rutter som de såg ut innan december 2022. Trafikförvaltningens halvering av bastrafikutbudet under morgon och eftermiddag drabbar de resenärer som är beroende av skolresor för både anvisad skola och resor för de som gjort fria skolval samt för arbetsresor.

–   Det är inte acceptabelt att Trafikförvaltningen tagit bort turer när som flest behöver resa till jobbet eller skolan. Det får stora konsekvenser för de resenärer som berörs och som inte har andra resealternativ, till exempel elever som går på gymnasiet eller elever som har valt att gå en fristående skola och därmed bara har rätt till busskort. Människor måste kunna ta sig till jobbet eller hinna till första lektionen i skolan. Kollektivtrafiken behövs helt enkelt för att få livet att funka. Därför är förslaget till försämringarna av kollektivtrafiken mycket oroande.