Vi arbetar ständigt för att höja skolresultaten!

Fredag 13 oktober 2023

I Norrtälje kommun arbetar vi brett för att höja kunskapsresultaten i nära samarbete med skolpersonalen. Det tror jag Socialdemokraterna vet mycket väl eftersom alla partier bjuds in till de kvalitetsdialoger som vi har tillsammans med skolpersonalen. Jag blir ledsen när jag ser att Socialdemokraterna vill förminska detta arbete. Ingen har påstått att den enda lösningen på skolans problem är ”mindre tid med paddan”.

Så här jobbar vi för att höja skolresultaten: varje skola tar varje år fram en kvalitetsrapport där man identifierar sina specifika utvecklingsområden. Utifrån skolornas kvalitetsrapporter och de kvalitetsdialoger som genomförs med rektorerna tar barn- och skolnämnden sedan fram gemensamma utvecklingsområden för alla skolor. Under det senaste året har vi i huvudsak arbetat med följande utvecklingsområden:

Förbättra närvaron. Om eleverna inte är i skolan finns det få möjligheter till kunskapsinhämtning. Av den anledningen är detta arbete högst prioriterat. Under läsåret har samtliga skolor fått hjälp med en kartläggning över deras läge samt förslag på vilka åtgärder som behöver vidtas.

Förbättra studieron. Under de senaste åren har vi arbetat med ordningsregler, konsekvenser och vad skollagen stipulerar när det gäller ordning och reda. Fokus har legat på att få till en kulturförändring inom grundskoleverksamheten. Det är ett långsiktigt och kontinuerligt arbete som kommer att prioriteras flera år framåt.

Resultatuppföljning. Under de senaste åren har vi arbetat intensivt med resultatuppföljning där läskunskaperna har varit i fokus. Vi behöver nu vidareutveckla det arbetet så att alla resultat följs upp systematiskt för att kunna stötta eleverna på bästa sätt.

På samma systematiska sätt arbetar vi även för att höja kvaliteten på fritidshemmen och förskolorna. Det är ett arbete som fungerar väl och som har gett resultat. Närvaron, studieron och resultatuppföljningen har blivit mycket bättre till följd av detta. Fler riktiga läroböcker är också bra. På sikt kommer allt detta leda till bättre kunskapsresultat.

För att höja kunskapsresultaten i skolan är också duktiga och engagerade lärare helt avgörande. Därför har vi tagit initiativ till ett lärarlyft som består av fyra delar:

God löneutveckling. I budgeten för nästa år finns utökade satsningar på lärarlönerna. Till julen kommer också alla lärare få en julbonus på i snitt ca 10 000 kronor.

Bra arbetsgivare. I detta ligger att vi ska avlasta lärarna så att lärare får vara just lärare. I mål och budget för 2024 har vi därför gett i uppdrag till förvaltningen att föreslå åtgärder för att minska belastningen på undervisande personal. Vi har också anställt flera lärarassistenter som ska avlasta lärarna. För att göra kommunen till en attraktiv arbetsgivare har vi i år också infört gratis pedagogisk lunch för lärarna.

Bra arbetsmiljö. Här behöver mer göras, men allt fler uppger att såväl den fysiska som psykiska arbetsmiljön har blivit bättre och sjuktalen sjunker.

Utvecklingsvägar. Tydliga och attraktiva karriärvägar är av avgörande betydelse för vår förmåga att rekrytera och behålla personal. Därför finns det numera flera möjligheter för lärarna i Norrtälje att utvecklas och ta ansvar. Dels har vi ett förstelärarsystem som förbättrats och som lärarna kan söka. Dels finns det möjlighet att bli arbetslagsledare på skolan, resultatansvarig på skolan eller ämnesföreträdare. En plan för kompetensförsörjning kommer också att färdigställas under hösten, och i barn- och skolnämndens verksamhetsplan för 2023 finns flera uppdrag för att genomföra kompetenshöjande åtgärder på flera plan.

På många håll i landet där Socialdemokraterna styr sker stora nedskärningar inom skolan. Vi gör raka motsatsen och satsar på skolan!

Med detta sagt har mycket gjorts, men mer återstår att göra – och kommer också att göras.

Robert Beronius (L)ordförande i barn- och skolnämnden

Debattartikeln är publicerad i Norrtälje tidning