Vi vill samarbeta för en bättre vård och omsorg i Norrtälje

Fredag 5 januari 2024

Värnar man om vården och omsorgen i Norrtälje kommun är det viktigt att kommunalförbundet för sjukvård och omsorg i Norrtälje kommun (KSON) ges rätt ekonomiska förutsättningar, men också att kommunalförbundet håller sig inom de ekonomiska ramar som Region Stockholm och kommunen ger.
Det är därför med stor oro som vi ser att kommunalförbundet ser ut att gå med stora underskott i år, ca 89 miljoner kronor för den kommunala verksamheten och ca 25 miljoner kronor för den regionala verksamheten. Detta trots att både kommunen och regionen skjutit till mer pengar än vad kommunalförbundet har begärt.
För vår del var det angeläget att skjuta till mer pengar till vården och omsorgen eftersom det behövs höjda ersättningar till våra utförare, så att de kan erbjuda vård och omsorg med god kvalitet. Att kommunalförbundet ser ut att gå med stora underskott trots att både kommunen och regionen skjutit till mer pengar än kommunalförbundet självt begärt är i grunden problematiskt. Ytterst är det är de äldre, personer i behov av omsorg och patienter som står risken när kommunalförbundets ekonomi inte är i balans. Även de som jobbar inom vården och omsorgen riskerar att drabbas hårt när underskotten ska återställas längre fram.
Kommunalförbundets finansiering behöver tryggas långsiktigt för att säkerställa en god vård och omsorg för Norrtäljeborna. Våra partier välkomnar därför den pågående finansieringsöversynen för både den kommunala och regionala verksamheten, vilket kommunen begärde redan i höstas innan underskottet blev känt. Detta beslut fattades med facit i hand på goda grunder. Kommunalförbundet behöver också ta ett mer aktivt ansvar för såväl budgeten som i de budgetdialoger som kommunalförbundet har med Region Stockholm och Norrtälje kommun.
Vi beklagar att det finns de som tycks vilja vinna kortsiktiga politiska poänger genom att nyttja kommunalförbundet som en bricka i ett politiskt spel. Genom att vi redan har skjutit till mer pengar än vad kommunalförbundet självt begärt och genom att stå redo att skjuta till mer pengar om så behövs, vill vi istället visa att vi är redo att ta det ansvar som behövs.
En ekonomi i balans är en grundbult i den ekonomiska planeringen. Särskilt i ekonomiskt utmanande tider gäller det att säkra en ekonomi i balans och att kärnverksamheterna kan prioriteras.
Lotta Lindblad Söderman (M), kommunstyrelsens ordförande
Andrea Kronvall (SD), kommunalråd